Σημαντική υποχώρηση σημειώνουν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία, μια πτώση που αντανακλάται επίσης σε χώρες όπως η Σουηδία και η Ελβετία. Ας εξετάσουμε τα στοιχεία και τις αιτίες πίσω από αυτή την καθοδική τάση.
Στοιχεία πωλήσεων
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία μειώθηκαν δραματικά τον Ιούλιο, συνεχίζοντας μια αρνητική πορεία που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες. Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή αρχή μηχανοκίνητων μεταφορών της Γερμανίας (KBA), οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 37%, φτάνοντας τα 30.762 οχήματα, σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο. Αυτή η πτώση είναι η μεγαλύτερη που καταγράφηκε από τον Δεκέμβριο, όταν η γερμανική κυβέρνηση σταμάτησε ξαφνικά τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντίθετα, οι πωλήσεις οχημάτων που δεν χρειάζονται φόρτιση αυξήθηκαν κατά 7%.
Στη Σουηδία, μια από τις πρωτοπόρες χώρες στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 15% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mobility Sweden. Στην Ελβετία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 19%.
Κύριοι παράγοντες της πτώσης
Η κύρια αιτία της πτώσης αυτής αποδίδεται στη λήξη των κρατικών επιδοτήσεων στα τέλη του περασμένου έτους. Οι επιδοτήσεις αυτές αποτελούσαν σημαντικό κίνητρο για τους καταναλωτές να επιλέξουν ηλεκτρικά οχήματα, και η απουσία τους έχει δημιουργήσει ανασφάλεια και αποθάρρυνση στους αγοραστές.
Ο Constantin Gall, σύμβουλος της EY, σχολίασε: «Η αυξημένη ζήτηση για ηλεκτροκίνηση αποδεικνύεται μη βιώσιμη μέχρι στιγμής. Η αγορά έχει χάσει τη δυναμική της και πολλοί πελάτες αμφισβητούν τις προοπτικές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων». Σύμφωνα με την EY, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις αυτοκινήτων στη Γερμανία τον Ιούλιο έπεσε κάτω από το 13%, σε σύγκριση με το 20% την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η έλλειψη προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων, κάτι που αποτρέπει την ευρύτερη υιοθέτησή τους από τη μαζική αγορά. Οι καταναλωτές αναζητούν οικονομικά προσιτά και αξιόπιστα ηλεκτρικά οχήματα, και η απουσία τέτοιων επιλογών περιορίζει τις πωλήσεις.
Επιπτώσεις στη βιομηχανία
Η συνεχιζόμενη πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει σοβαρές επιπτώσεις στη βιομηχανία αυτοκινήτων. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είχαν επενδύσει σημαντικά στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, αναμένοντας ταχεία αύξηση των πωλήσεων. Ωστόσο, η υποτονική αγορά θέτει σε κίνδυνο τα σχέδιά τους για αύξηση των πωλήσεων και συμμόρφωση με τους αυστηρότερους στόχους εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Volkswagen, για παράδειγμα, ενδέχεται να αντιμετωπίσει αρνητικό αντίκτυπο στα κέρδη της, που μπορεί να φτάσει τα 2 δισ. ευρώ το επόμενο έτος, σύμφωνα με τον αναλυτή της UBS, Patrick Hummel. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται υπό πίεση να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να αναζητήσουν τρόπους για να επαναφέρουν την ανάπτυξη.
Αλυσιδωτές αντιδράσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα
Η επιβράδυνση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων επηρεάζει και την εφοδιαστική αλυσίδα. Ο προμηθευτής Valeo, για παράδειγμα, αναζητά αγοραστές για δύο εργοστάσια που δεν είναι σε θέση να λειτουργήσουν αποτελεσματικά λόγω της μειωμένης ζήτησης. Ένα από αυτά τα εργοστάσια είχε ήδη αναβαθμιστεί για να παράγει εξαρτήματα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η OPmobility, ένας άλλος κατασκευαστής εξαρτημάτων από τη Γαλλία, δήλωσε ότι η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων είναι περίπου η μισή από αυτή που ανέμεναν οι κατασκευαστές. Αυτό υπογραμμίζει την ευρύτερη επίπτωση της πτώσης των πωλήσεων στην βιομηχανία και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές.