Η αγορά των LNG carriers βρίσκεται σε μια φάση αντιφατικής κίνησης το 2024, με τις τιμές ναύλων να καταγράφουν πτώση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το κόστος ναυπήγησης νέων πλοίων αυξάνεται. Αυτές οι εξελίξεις επηρεάζουν τόσο τους πλοιοκτήτες όσο και τη ναυτιλιακή βιομηχανία συνολικά.
Πτώση στους ναύλους παρά την αύξηση του Ιουλίου
Παρά την αύξηση που σημειώθηκε τον Ιούλιο, οι ναύλοι για τα LNG carriers παραμένουν χαμηλότεροι σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Συγκεκριμένα, ο μέσος ναύλος τον Ιούλιο έφτασε τα 74.500 δολάρια την ημέρα, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 18,2% σε σχέση με τον Ιούνιο. Ωστόσο, αυτό το ποσό είναι κατά 19,4% χαμηλότερο από τις τιμές του περασμένου έτους.
Η αγορά παραμένει υποτονική, παρά τη στήριξη από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι συγκρούσεις έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τονο-μιλίων. Η μείωση των ναύλων αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις νέες παραδόσεις πλοίων, οι οποίες αυξάνουν την προσφορά και ασκούν πίεση στις τιμές.
Αντίθετη πορεία στο κόστος ναυπήγησης
Ενώ οι ναύλοι μειώνονται, το κόστος για την κατασκευή νέων LNG carriers αυξάνεται. Τον Ιούλιο, το μέσο κόστος για την κατασκευή ενός νέου πλοίου έφτασε τα 262,5 εκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 1,5 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2023. Παρά την ελαφρά πτώση 0,6% σε μηνιαία βάση, η συνολική τάση δείχνει προς υψηλότερα κόστη, γεγονός που προκαλεί ανησυχία στους επενδυτές.
Αυτή η διαφορά στην πορεία των ναύλων και του κόστους ναυπήγησης αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους προβληματισμού για την αγορά. Ενώ τα νέα πλοία συνεχίζουν να παραγγέλλονται, η συνεχιζόμενη εισροή νέων μονάδων ενδέχεται να επιδεινώσει την υπάρχουσα ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης, με πιθανές περαιτέρω επιπτώσεις στις τιμές.
Προβλέψεις και προοπτικές
Οι ειδικοί αναμένουν ότι οι ναύλοι μπορεί να αυξηθούν μελλοντικά, κυρίως λόγω των εξαγωγών LNG από τις ΗΠΑ και της πιθανής μείωσης των τιμών στη spot αγορά, που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τη ζήτηση από ασιατικές χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία. Ωστόσο, αυτή η αύξηση δεν αναμένεται να φτάσει στα επίπεδα των προηγούμενων ετών.
Στο μέτωπο των νέων παραγγελιών, καταγράφηκε μια σημαντική κίνηση τον Ιούλιο, με την παραγγελία τεσσάρων νέων LNG carriers από τον Όμιλο Adnoc, τα οποία θα παραδοθούν το 2028. Το κόστος αυτών των πλοίων αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται, καθώς οι προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι απαιτήσεις για πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία πιέζουν τις τιμές.