Σε ένα ήδη επιβαρυμένο επιχειρηματικό περιβάλλον, το 71% των επιχειρήσεων δήλωσε πως το νέο φορολογικό νομοσχέδιο για το τεκμαρτό εισόδημα τις επηρέασε αρνητικά από πολύ έως πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, θυμίζοντας τις αντιδράσεις που είχε προκαλέσει ο νόμος Κατρούγκαλου.
Αυτή η κατάσταση αντικατοπτρίζεται στα αποτελέσματα της περιοδικής πανελλαδικής έρευνας για τις θερινές εκπτώσεις του 2024 από το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, οι οποίες ολοκληρώθηκαν κάτω από συνθήκες έντονων προκλήσεων.
Οι θερινές εκπτώσεις του 2024 δεν κατάφεραν να δώσουν τη μακροχρόνια ώθηση που περίμεναν πολλοί επιχειρηματίες, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση. Οι πιέσεις που ασκούνται στο λιανικό εμπόριο, σε συνδυασμό με τις αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις και το διαρκώς αυξανόμενο λειτουργικό κόστος, συνεχίζουν να επηρεάζουν αρνητικά την αγορά. Οι καταναλωτές, επιβαρυμένοι από την ακρίβεια και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στις αγορές τους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της 13ης ετήσιας έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, περισσότερο από το 57% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στις θερινές εκπτώσεις κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με το 2023.
Μόνο το 6% των επιχειρήσεων είδε αύξηση του κύκλου εργασιών τους. Οι νησιωτικές περιοχές και η Αττική παρουσίασαν σχετικά καλύτερα αποτελέσματα λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να αναστρέψει την αρνητική τάση σε εθνικό επίπεδο.
Είναι σαφές ότι οι θερινές εκπτώσεις του 2024 δεν κατόρθωσαν να αναστρέψουν την πτωτική πορεία του λιανικού εμπορίου. Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (55%) κατέγραψαν πτώση της επισκεψιμότητας, ενώ μόνο το 36% ανέφερε ότι τα επίπεδα επισκεψιμότητας παρέμειναν αμετάβλητα. Αυτές οι εξελίξεις καταδεικνύουν μια συνεχώς αυξανόμενη κόπωση στην αγορά, εν μέσω ενός συνεχώς επιδεινούμενου οικονομικού και γεωπολιτικού περιβάλλοντος.
Η ανάγκη για στρατηγική προσαρμογή γίνεται όλο και πιο επιτακτική. Το 74% των επιχειρήσεων επηρεάζεται σημαντικά από την αύξηση του ενεργειακού κόστους, ενώ το 58% αντιμετωπίζει αύξηση του λειτουργικού κόστους που ξεπερνά το 10% εντός του 2024.
Ταυτόχρονα, μόνο το 42% των επιχειρήσεων διαθέτει ικανότητες για πωλήσεις εκτός φυσικού καταστήματος, υποδεικνύοντας τις προκλήσεις που σχετίζονται με την ψηφιακή μετάβαση.