Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ένας από τους πιο σημαντικούς κόμβους μεταφορών στην Ελλάδα, βρίσκεται σε κομβικό σημείο αναβάθμισης των υποδομών του, με το master plan να εισέρχεται στο τελικό στάδιο έγκρισης από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Με τη σχετική έγκριση να αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους, η ΟΛΘ Α.Ε. βρίσκεται πλέον πιο κοντά στην υλοποίηση ενός φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος, το οποίο αναμένεται να αναβαθμίσει σημαντικά το λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή.
Το master plan, το οποίο έχει ήδη λάβει θετικές γνωμοδοτήσεις από τις αρμόδιες αρχές, όπως η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και η Διεύθυνση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ανάπτυξη του λιμένα.
Το σχέδιο περιλαμβάνει τη χωροταξική και περιβαλλοντική τακτοποίηση του λιμανιού, εξασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία και την προστασία της περιοχής. Μόλις εγκριθεί το σχετικό προεδρικό διάταγμα από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το επενδυτικό πρόγραμμα των 160 εκατ. ευρώ θα προχωρήσει, ενισχύοντας τη θέση της Θεσσαλονίκης ως διεθνούς εμπορικού κέντρου.
Στις βασικές επενδύσεις του προγράμματος περιλαμβάνεται η επέκταση της λιμενικής υποδομής του 6ου προβλήτα, με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ. Η συγκεκριμένη επέκταση θα επιτρέψει την υποδοχή πλοίων μεγάλου μεγέθους, με χωρητικότητα έως και 24.000 TEU, αυξάνοντας την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού. Παράλληλα, θα γίνει προμήθεια νέου μηχανικού εξοπλισμού για τον 6ο προβλήτα με κόστος 7 εκατ. ευρώ και θα ανακαινιστεί ο Παλαιός Τελωνειακός Σταθμός, έργο που υπολογίζεται στα 23 εκατ. ευρώ.
Η χρηματοδότηση αυτών των έργων θα προέλθει από ίδιους πόρους της ΟΛΘ Α.Ε. και τραπεζικό δανεισμό, διασφαλίζοντας τη συνέχιση των έργων χωρίς καθυστερήσεις. Η κατασκευαστική κοινοπραξία «ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε.» έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος για την επέκταση του 6ου προβλήτα, με τις εργασίες να αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα.
Η έγκριση του προεδρικού διατάγματος θα προσφέρει νομική κάλυψη για το σύνολο του επενδυτικού προγράμματος, προστατεύοντας τον επενδυτή από μελλοντικές δικαστικές αμφισβητήσεις. Επιπλέον, το διάταγμα καθορίζει τα επιτρεπόμενα όρια και τις χρήσεις γης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, εξασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με τις πολεοδομικές διατάξεις και τη διασφάλιση της λειτουργικότητας του λιμανιού.
Συγκεκριμένα, ορίζεται ζώνη πλάτους 8 μέτρων εντός των ορίων της χερσαίας ζώνης του λιμένα, όπου απαγορεύεται η δόμηση. Η ζώνη αυτή θα χρησιμοποιείται για τον έλεγχο και την επιτήρηση της λιμενικής εγκατάστασης, ενώ ο ΟΛΘ Α.Ε. αναλαμβάνει τις οικονομικές υποχρεώσεις του δήμου που προκύπτουν από την πολεοδομική τακτοποίηση.