Οι πολιτικοί influencers είναι ακόμα άγνωστο κατά πόσο θα μπορέσουν να επηρεάσουν τις εκλογές, αλλά έχουν ήδη αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε την πολιτική στο διαδίκτυο.
Σημαντικοί παράγοντες στην κούρσα των αμερικάνικων εκλογών και στη μάχη που δίνουν η Κάμαλα Χάρις και ο Ντόναλντ Τραμπ, αναδεικνύονται πλέον οι influencers. Πρόκειται για τους δημιουργούς βίντεο, πότε με σχόλια, πότε μόνο με εικόνα και ήχο, αλλά και “μιμιδίων”, μέσω των οποίων ασκούν μάλιστα σημαντική επιρροή συνιστώντας στους “ακολούθους” τους πώς και ποιον να ψηφίσουν.
Για τον λόγο αυτό, ο διεθνής ιστότοπος wired.com έφτιαξε μια ζωντανή διαδραστική λίστα με τους influencers και τους δημιουργούς περιεχομένου της… «αριστεράς» (Κ. Χάρις) και της «δεξιάς» (Ντ. Τραμπ!!!), ώστε οι πολίτες να δουν πώς συγκρίνονται οι ακόλουθοι αυτών των δύο μεταξύ τους και πώς συνδέονται με αυτές τις εκλογές.
Σημειώνεται ότι από τις εκλογές του 2020 και μετά, το διαδίκτυο έχει γίνει περίπλοκο και δαιδαλώδες, με τους αλγόριθμους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να δημιουργούν «έτοιμη τροφή», για κάθε χρήστη.
Ποιοι είναι όμως οι influencers, οι οποίοι ασκούν σημαντικότατη επιρροή στον τομέα της πολιτικής, στον κόσμο του διαδικτύου, σύμφωνα με το «Wired»; Στον σχετικό πίνακα που δημοσίευσε ο ιστότοπος, το μέγεθος της «φουσκάλας» κάθε δημιουργού αντιστοιχεί στον αριθμό των ακολούθων του στην κύρια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, παρά το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς τους δημιουργούς ψάχνουν για κοινό και σε πολλές άλλες.
Οι δημιουργοί που επελέγησαν από το Wired σε αυτήν την παρουσίαση είναι απλώς ένα δείγμα μερικών από τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή, που προωθούν πολιτικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων όλων, από μικρούς επηρεαστές, μέχρι δισεκατομμυριούχους, όπως ο Elon Musk. Οι δημιουργοί που μπήκαν στην «λίστα», έπρεπε να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις για να συμπεριληφθούν σε αυτή, και κυρίως το «αν προχωρούν σε δημοσιεύσεις για την πολιτική, ή αν έχουν συνεργαστεί άμεσα με πολιτικές εκστρατείες ή πολιτικές επιτροπές». Αν δεν είχαν μεγάλο κοινό, έπρεπε για να μπουν στη λίστα να έχουν επιρροή τουλάχιστον σε μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων, είτε πρόκειται για μετανάστες, είτε για ΑΜΕΑ. Έπρεπε, επίσης, να αποδεικνύουν ότι το περιεχόμενό τους έχει πολιτικό αντίκτυπο, είτε κατευθύνοντας τις ειδήσεις είτε προπαγανδίζοντας την πολιτική αλλαγή.
Για τους συντηρητικούς, σημειωτέον, αυτό σημαίνει: πολλοί influencers και παράγοντες επηρεασμού μέσω του “talk radio”.
Περιζήτητοι…
Επισημαίνεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια των εκλογών του 2024, οι influencers, έχουν προσκληθεί σε ιδιαίτερες πολιτικές συγκεντρώσεις, σε συνέδρια κομμάτων και εκδηλώσεις, καθώς μοιράζονται με τα εκατομμύρια των διαδικτυακών τους οπαδών το «πώς» είναι να είσαι συγχρόνως στο προσκήνιο αλλά και στο παρασκήνιο, κάτι πολύ διαφορετικό από το παραδοσιακό φλερτ των κομμάτων με τους celebrities και το μεγάλο κοινό τους, στο οποίο οι influencers μπορούν να απευθύνονται σε πραγματικό χρόνο.
Πρόσφατη έρευνα του παγκόσμιου πρακτορείου influencers, του “Billion Dollar Boy” διαπίστωσε ότι τουλάχιστον ένας στους τέσσερις προσεγγίστηκε από πολιτικές εκστρατείες και οργανισμούς για την παραγωγή μηνυμάτων πολιτικού περιεχομένου ενόψει των εκλογών του 2024. Φέτος είναι η πρώτη φορά που το Εθνικό Συνέδριο των Δημοκρατικών διαπίστευσε τους influencers “ίσια κι όμοια” με τους δημοσιογράφους.
Οι influencers με τη σειρά τους έχουν κάνει μεγάλο άνοιγμα και προς τους υποψηφίους: Ο Τραμπ έχει εμφανιστεί σε πολυάριθμα podcasts με επικεφαλής διάσημους podcasters και η στροφή της εκστρατείας της Kάμαλα Χάρις προς το «brat summer» και τους influencers που το υποστήριξαν υπήρξε καθοριστική. Οι μεγαλύτεροι influencers των συντηρητικών είναι δισεκατομμυριούχοι, όπως ο Μασκ, καθώς και κάποιες mainstream προσωπικότητες των μέσων ενημέρωσης όπως ο Τσάρλι Κερκ. Αυτός είναι πιθανότατα ο λόγος για τον οποίο έχουν σημαντικά περισσότερους οπαδούς από ορισμένους από τους νεότερους influencers των δημοκρατικών.
Οι πολιτικοί influencers δεν το πάνε κάπου, αλλά είναι ακόμα άγνωστο κατά πόσον οι οπαδοί τους θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εκλογές. Έχουν ήδη αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε την πολιτική στο διαδίκτυο – τώρα θα δούμε αν μπορούν πραγματικά να σπρώξουν τους ψηφοφόρους προς την κάλπη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 30/08/2024)