Από τα φτηνά τρακτέρ του ιταλικού Βορρά, στα σπορ οχήματα-θρύλους που εντυπωσιάζουν με την εμφάνισή τους
Επιμέλεια: Μαρία Παππά
Στη θέα μιας Lamborghini οι περισσότεροι αισθάνονται ένα… μικρό σφίξιμο στο στήθος και η επιθυμία να βρεθούν στο τιμόνι της γίνεται ιδιαίτερα έντονη. Η Miura, η Countach και η Aventador είναι θρύλοι που εντυπωσιάζουν. Λογικό, άλλωστε, καθώς πρόκειται για οχήματα που έχουν αφήσει τη δική τους σφραγίδα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, με την ιταλική φίρμα, μάλιστα, να έχει και μία… δόση Ελλάδας μέσα της!
Ο Ferruccio Lamborghini γεννήθηκε στις 28 Απριλίου 1916, από οικογένεια καλλιεργητών στην περιοχή Cento της βόρειας Ιταλίας και από πολύ νωρίς έδειξε να νοιάζεται περισσότερο για τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνταν για την καλλιέργεια, παρά για τη γεωργία. Η αγάπη του για τις μηχανές ήταν τέτοια που αποφάσισε να εγκαταλείψει το σχολείο και βρέθηκε ως εργάτης σε μία εταιρία που επισκεύαζε οχήματα του ιταλικού στρατού. Το 1940 επιστρατεύεται στην ιταλική Βασιλική Πολεμική Αεροπορία και η προϋπηρεσία του στην επισκευή οχημάτων του στρατού αποτελεί «ατού» ώστε να τεθεί επικεφαλής ομάδας συντήρησης του στόλου και των φορτηγών. Μία θέση που τον φέρνει στη Ρόδο, ως μηχανικό και επισκευαστή, για λογαριασμό του 50ού μεικτού τμήματος μηχανικού του ιταλικού στρατού!
Στο νησί των ιπποτών ο Ferruccio Lamborghini έχει την ευκαιρία να εντρυφήσει στους κινητήρες ντίζελ και προς το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, έχοντας και την άδεια των Γερμανών, άνοιξε την επιχείρησή του στη Ρόδο. Το μικρό συνεργείο ήταν η αρχή για τη μετέπειτα άνθηση της εταιρίας του Lamborghini. Το 1946 ο εμπνευστής της φίρμας αποφασίζει να εκμεταλλευτεί τα κίνητρα που προσφέρει η ιταλική κυβέρνηση για τη στήριξη της οικονομίας της χώρας και μεταφέρει το συνεργείο του στις αγροτικές περιοχές της βόρειας Ιταλίας. Εκεί παρατήρησε ότι οι τοπικοί αγρότες δεν μπορούσαν να αγοράσουν τα ακριβά τρακτέρ για να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους κι έτσι αποφάσισε να προχωρήσει στην κατασκευή τρακτέρ με προσιτές τιμές. Κάνοντας χρήση εξαρτημάτων από παλιά στρατιωτικά οχήματα και έχοντας πολύ καλή γνώση στη… μεταποίησή τους δημιούργησε το πρώτο του τρακτέρ Lamborghini, το οποίο παρουσιάστηκε σε μια γιορτή του χωριού το 1948 και ο Ferruccio έλαβε περισσότερες από 10 παραγγελίες για τρακτέρ σε μία ημέρα!
Ο Lamborghini, εύπορος πλέον, συγκέντρωσε μια σειρά από σπορ αυτοκίνητα: Mercedes 300SL, Jaguar E-Type και πολλά μοντέλα Maserati. Το 1958 αγόρασε μια Ferrari 250GT. Σύμφωνα με μια συνέντευξη που έδωσε λίγο πριν από τον θάνατό του, ο Lamborghini ισχυρίζεται ότι είπε στον Enzo Ferrari «τα αυτοκίνητά σου είναι σκουπίδια!». O Ferrari ανταπάντησε: «Lamborghini, μπορεί να οδηγήσεις ένα τρακτέρ, αλλά ποτέ δεν θα μπορέσεις να χειριστείς σωστά μια Ferrari». Η συζήτηση ώθησε τον Lamborghini να στήσει τη δική του αυτοκινητοβιομηχανία. Και με μια ονειρεμένη ομάδα νέων μηχανικών και σχεδιαστών γεννήθηκαν τα σπορ αυτοκίνητα Lamborghini.
Τον Μάιο του ’63 η Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. γεννήθηκε στη Sant’Agata Bolognese της Ιταλίας. Ο Giotto Bizzarrini, πρώην επικεφαλής μηχανικός της Ferrari, ανέλαβε να αναπτύξει έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα V-12. Ο Giampaolo Dallara τέθηκε επικεφαλής της ανάπτυξης του πλαισίου. Ο Franco Scaglione, που σήμερα θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς σχεδιαστές αυτοκινήτων, ανέλαβε το τμήμα styling.
Το πρώτο αυτοκίνητο της Lamborghini, η 350GTV, ολοκληρώθηκε σε μόλις τέσσερις μήνες και έκανε το ντεμπούτο της στην Εκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1963. Με την επωνυμία 350GT, η έκδοση παραγωγής πωλήθηκε με ζημία, αλλά λανσάρισε τη Lamborghini και προετοίμασε τον κόσμο για το τι θα ακολουθούσε.
Το επιτελείο του Lamborghini βρήκε ένα όχημα, με την κωδική ονομασία P400, που θα αποτελούσε το πρότυπο για σχεδόν κάθε σύγχρονο supercar. Διέθετε έναν εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα V-12, που κινούσε τους πίσω τροχούς. Ο Lamborghini το παρουσίασε στην Εκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1965, θεωρώντας ότι θα λειτουργούσε ως εργαλείο μάρκετινγκ. Οταν οι πιθανοί πελάτες άρχισαν να προσφέρουν στον Ferruccio προκαταβολές, κατάλαβε ότι το αυτοκίνητο αποτελούσε μια ευκαιρία. Ο Ferruccio προσέλαβε τον σχεδιαστή της Bertone, Marcello Gandini, ο οποίος έφτιαξε ένα εντυπωσιακό σχέδιο, και η Miura παρουσιάστηκε στον κόσμο στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1966.
Η Miura έμελλε να αποτελέσει το προηγούμενο για σχεδόν κάθε Lamborghini που θα ακολουθούσε: Ενα V-12, μεσαίο supercar με πανέμορφο στιλ, που πήρε το όνομά του προς τιμήν ενός θρύλου ταυρομαχίας.
Ο Lamborghini αποσύρθηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία του λίγα μόλις χρόνια μετά την ίδρυσή της. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, η επικείμενη πετρελαϊκή κρίση θα εμπόδιζε την αγορά των υπεραυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων. Το 1972 ο Ferruccio Lamborghini πούλησε το 51% του μεριδίου του και λίγο αργότερα ξεφορτώθηκε και τη Lamborghini Tractors.
Αποσύρθηκε σε ένα κτήμα στην περιοχή της Perugia. Πέθανε το 1993, σε ηλικία 76 ετών. Η αυτοκινητοβιομηχανία του πωλήθηκε στην Chrysler το 1987 και αργότερα έγινε μέρος του Ομίλου Volkswagen, το 1998. Το 2023 οι ετήσιες πωλήσεις της Lamborghini ξεπέρασαν τα 10.000 οχήματα για πρώτη φορά στην ιστορία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 30/08/2024)