Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, αναζητώντας νέους τρόπους για να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς και τα κέρδη τους σε ένα οικονομικό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από περιορισμούς. Η ανάγκη να ανταποκριθούν στα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας έχει αναγκάσει τις επιχειρήσεις του κλάδου να αναθεωρήσουν τις λειτουργίες τους.
Παρόλο που το 2023 σημειώθηκε μια σημαντική αύξηση του τζίρου κατά 10% λόγω του πληθωρισμού, οι αλυσίδες επιδιώκουν πλέον πιο ήπιους ρυθμούς ανάπτυξης. Για να επιτύχουν αυτόν τον στόχο, επενδύουν όλο και περισσότερο σε ευέλικτα καταστήματα μεσαίου μεγέθους, τα οποία ανταποκρίνονται καλύτερα στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το efood local, επεκτείνουν την παρουσία τους στην αγορά των μίνι μάρκετ, ενισχύοντας αυτή την τάση.
Η αύξηση του κόστους του καλαθιού του νοικοκυριού έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να περιορίσουν τις αγορές τους σε απαραίτητα προϊόντα, τα οποία αναζητούν κυρίως σε καταστήματα της γειτονιάς τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana για το πρώτο εξάμηνο του 2024, τα μικρά σούπερ μάρκετ (έως 400 τ.μ.) ήταν τα πλέον προτιμητέα από τους καταναλωτές. Αλυσίδες όπως ΑΒ, MyMarket, Κρητικός και Γαλαξίας έχουν ενισχύσει την παρουσία τους σε αυτήν την κατηγορία καταστημάτων, με τον Γαλαξία να καταγράφει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων κατά 6%. Αντίθετα, τα υπερμάρκετ (άνω των 2.500 τ.μ.), όπου κυριαρχεί ο Σκλαβενίτης, παρουσίασαν μια πιο ήπια ανάπτυξη της τάξης του 4%.
Συνοπτικά, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα της αγοράς, δίνοντας έμφαση σε μικρότερα καταστήματα και ευέλικτα μοντέλα λειτουργίας. Η αλλαγή αυτή αντικατοπτρίζει τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες και την προσπάθεια των επιχειρήσεων να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα σε ένα περιβάλλον αυξημένου ανταγωνισμού.
Καθώς οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αυθόρμητες αγορές, τα μικρά καταστήματα προσφέρονται. Το μερίδιό τους στην πίτα της αγοράς φτάνει το 12% για σούπερ μάρκετ μέχρι 400 τ.μ. και 33% μέχρι 1.000 τ.μ. και διευρύνεται προσελκύοντας επενδύσεις. Ο όμιλος MΕΤΡΟ που λάνσαρε μικρά καταστήματα 100-120 τ.μ. με το μοντέλο franchise το 2021 αριθμεί ήδη 24 σημεία My market Local, εκ των οποίων 10 άνοιξαν μέσα στο 2024. Το concept του ομίλου Παντελιάδη κερδίζει ενδιαφέρον, με την εταιρεία να λαμβάνει 100 αιτήσεις ανά μήνα από δυνητικούς επενδυτές. Στόχος είναι να ανοίξουν 25 καταστήματα το 2024 ενώ μεσοπρόθεσμα έχει τεθεί στόχος για 100 καταστήματα. Ταυτόχρονα η εταιρεία αναπτύσσει συνεργασίες όπως αυτή με την IL TOTO για καφέ και μικρογεύματα.
Την υπηρεσία είχε λανσάρει και ο ΑΒ, με το Grab & Go ενώ στο νέο του κατάστημα στο Μαρούσι παρουσίασε ειδικές γωνιές όπως City Crop για υδροπονικές σαλάτες, Sushi Bar, Αρμονία με βιολογικά προϊόντα κ.α.. Σχεδιάζει επέκταση του μοντέλου στο δίκτυο των εταιρικών καταστημάτων, περίπου 17% του δικτύου, που ξεπερνά συνολικά τα 560 καταστήματα. Υπάρχει πλάνο για υιοθέτηση της νέας αισθητικής μεταγενέστερα και από τους franchisees, που λειτουργούν περίπου 250 καταστήματα του δικτύου. Σημειώνεται ότι το concept των μικρών καταστημάτων της εταιρείας, ΑΒ Shop & Go, συνεχώς επεκτείνεται. Με πλούσια εμπειρία στην αγορά franchise η AB σχεδίασε τον συγκεκριμένο τύπο για χώρους πώλησης 120-200 τ.μ.. Η εταιρεία δίνει έμφαση και στην εξωστρέφεια με ενδεικτικό το εξαγωγικό hub το οποίο θα προωθεί στα δίκτυα της Ahold Delhaize ελληνικά προϊόντα με εφαλτήριο τις αποθήκες της ΑΒ στη Σίνδο.
Σε εξωστρέφεια επενδύσει και η Σκλαβενίτης, με ενδεικτική την εξαγορά της αλυσίδας Παπαντωνίου στην Κύπρο, ενώ εστιάζει κατά βάση στο μοντέλο μεγάλων καταστημάτων. Σε επέκταση δικτύου και τιμές επενδύει συστηματικά η Lidl Ελλάς μετά από επενδύσεις 1,4 δισ. ευρώ από το 1999 ενώ ο Μασούτης φέρνει στην Αθήνα τα Grand Μασούτης έχοντας κατά νου και σχέδια για επέκταση με το μοντέλο franchise.