Σχεδόν οι μισοί Έλληνες (47%) που κατάφεραν να πάνε διακοπές φέτος κατέφυγαν σε σπίτια, εξοχικά – δικά τους ή οικείων προσώπων, αποφεύγοντας τους απλησίαστους οικονομικά πλέον για τον ντόπιο πληθυσμό δημοφιλείς νησιώτικους προορισμούς, δείχνει νέα πανελλαδική έρευνα της Prorata με θέμα τις φετινές καλοκαιρινές διακοπές.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 800 ατόμων, ηλικίας 17 ετών και άνω το χρονικό διάστημα 27-30 Αυγούστου επιβεβαιώνει αντίστοιχα στατιστικά ευρήματα της Eurostat, σύμφωνα με τα οποία 4 στους 10 Έλληνες δεν κάναν διακοπές. Σύμφωνα με την Prorata, ο κυριότερος λόγος που το παραπάνω 39% δεν παραθέρισε φέτος ήταν η έλλειψη πόρων σε ποσοστό 63%, με ένα άλλο 37% να απαντάει ότι οι λόγοι ήταν άλλοι και όχι οικονομικοί. Από το 61% που κατάφερε να αποδράσει το συντριπτικό ποσοστό (81%) προτίμησε εγχώριους προορισμούς, αλλά λίγοι ήταν αυτοί που πλήρωσαν διαμονή σε ξενοδοχείο (26%) ή επισκέφθηκαν ένα τουριστικό νησί (20%) ή σχετικά τουριστικό νησί (18%). Με τους εμπορικούς προορισμούς να έχουν γυρίσει την πλάτη στον Έλληνα τουρίστα, φαίνεται ότι ο τελευταίος βρήκε διεξόδους σε μη νησιωτικές τοποθεσίες (34%) και στο βουνό (16%).
Η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων -8 στους 10- επιβεβαιώνει ότι οι διακοπές έχουν ακριβύνει συγκριτικά με το 2022. Το 46% έβαλε πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένα 34% δηλώνει ότι κράτησε τον καλοκαιρινό προϋπολογισμό του στα ίδια επίπεδα με το καλοκαίρι του 2022. Το κόστος φαγητού, διασκέδασης, ψυχαγωγίας και οι μετακινήσεις αναδεικνύεται οι πιο ακριβές κατηγορίες από σχεδόν τους μισούς (47%) ερωτηθέντες, το κόστος στέγασης/καταλύματος κρίνεται ακριβό από έναν στους τρεις (27%), ενώ 1 στους 5 ενοχλείται από τον υπερτουρισμό στο ελληνικό καλοκαίρι.
«Επιστρέφουμε στη δεκαετία του 1980. Ο Έλληνας προτιμά να μείνει σε ένα σπίτι, να το μοιραστεί όπως κάναμε και προηγούμενες δεκαετίες, όταν υπάρχει μάλιστα αυτό το σπίτι», αναφέρει σε σχέση με την έρευνα ο κ. Σωτήρης Βαρελάς, επίκουρος Καθηγητή του Τμήματος Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, εκφράζοντας την ανησυχία του για την εξωτερική σχέση της πλειοψηφίας του ντόπιου πληθυσμού με την εγχώρια τουριστική βιομηχανία. «Εντάξει, είμαστε εξαρτημένοι από τα διεθνή ταξίδια πάνω από 65-70% αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να απωλέσουμε τον Έλληνα επισκέπτη. Πλέον το ξενοδοχείο, και βλέπουμε ότι ακολουθεί και το Airbnb, αποτελεί προϊόν πολυτελείας».
«Οι οικονομικοί λόγοι εμποδίζουν κάποιους ανθρώπους να κάνουνε διακοπές και ταυτόχρονα συμπιέζουν τη βιωσιμότητα των νομίμως λειτουργούντων επιχειρήσεων φιλοξενίας», αναφέρει ο επιστημονικός συνεργάτης της ΚΕΔΕ στα θέματα τουρισμού, Νότης Μαρτάκης. «Όταν λέει κάποιος ότι πήγα διακοπές περισσότερες μέρες από πέρυσι, αν οι περισσότερες μέρες ήταν επειδή πήγες στον φίλο σου, στο εξοχικό του, από οικονομικής πλευράς είναι σαν να μην πήγες καθόλου» προσθέτει ο ίδιος υπογραμμίζοντας βέβαια, ότι πάντως ο κόσμος κατάφερε να καλύψει μια ανθρώπινη ανάγκη, δηλαδή να πάει κάπου διακοπές.