Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ
Λιγότερο πολυσύχναστους προορισμούς και πρωτότυπες εμπειρίες αναζητούν όλο και περισσότερο οι ταξιδιώτες που επισκέπτονται την Ελλάδα, αποκαλύπτει πρόσφατη έρευνα, σκιαγραφώντας μια τάση που μπορεί να τροφοδοτήσει ένα μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης ως απάντηση στα αυξανόμενα αδιέξοδα του υπερτουρισμού.
Σύμφωνα με την έρευνα της παγκόσμιας πλατφόρμας ταξιδιωτικών πληροφοριών Mabrian «Αναδυόμενοι προορισμοί στην Ελλάδα 2024», που πραγματοποίησε σε συνεργασία με την ελληνική εταιρία τουριστικού μάρκετινγκ Mindhaus, παρατηρείται μια αξιοσημείωτη αλλαγή στη ζήτηση ταξιδιών, καθώς προορισμοί που «ξεφεύγουν από την πεπατημένη» γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς. «Οι ταξιδιώτες αναζητούν ολοένα και περισσότερο μέρη με λιγότερο κόσμο, δροσερό καιρό και που να αξίζουν τα έξοδά τους» αναφέρει ο Θεόφιλος Κυρατσούλης, γενικός διευθυντής της Mindhaus και συνεχίζει: «Ενώ είναι προφανές ότι πολλοί ελληνικοί προορισμοί βρίσκονται αυτήν τη στιγμή σε οριακό σημείο: πολύ δημοφιλή μέρη αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού, την κακή διαχείριση της ζήτησης, τη σκιώδη προσφορά, καθώς και ανησυχίες για απώλεια της ταυτότητάς τους».
Οπως αναφέρει η έρευνα, παρουσιάζεται μια αξιοσημείωτη άνοδος δημοτικότητας νησιών που βρίσκονται εκτός των παραδοσιακών δρομολογίων κρουαζιέρας. Συγκεκριμένα, τα νησιά της Λέσβου και της Χίου σημείωσαν ετήσια αύξηση επισκεπτών κατά 78,8% και 65,2%, αντίστοιχα, ενώ η Σάμος (+51,7%), η Σκόπελος (+26,6%) και η Σκιάθος (+25,5%) κερδίζουν επίσης σε διεθνή απήχηση. Την ίδια στιγμή, η περιοχή της Πελοποννήσου, με την πλούσια γαστρονομική κληρονομιά και την παραθαλάσσια ομορφιά της, έχει γίνει ο τέταρτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ελλάδα, ενώ η επισκεψιμότητα της Θράκης έχει αυξηθεί κατά 62,8% και της Θάσου κατά 26,4%. «Η ζήτηση για εξερεύνηση τόπων που θεωρούνται λιγότερο πολυσύχναστοι ή πυκνοί από άποψη επισκεψιμότητας μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της τουριστικής βιωσιμότητας, αποφέροντας τουριστικά οφέλη σε ολόκληρη τη χώρα» επισημαίνει ο Carlos Cendra, διευθυντής Μάρκετινγκ και Επικοινωνιών στη Mabrian.
Οι αναδυόμενοι προορισμοί αντικατοπτρίζουν τις νέες τάσεις της διεθνούς ταξιδιωτικής ζήτησης, με έναν αυξανόμενο αριθμό επισκεπτών να αναζητούν περισσότερες βιωματικές εμπειρίες στα ταξίδια τους, πέραν της ηλιοθεραπείας και των μουσείων. Το 2023 το 21,1% των επισκεπτών ανέφερε στην έρευνα τις βιωματικές εμπειρίες ως τον κύριο λόγο επίσκεψης στην Ελλάδα, αύξηση κατά 12,1 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019. Ολο και περισσότεροι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στην ευεξία και τις υπαίθριες δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, κάτι που, σύμφωνα με τους ειδικούς της Mabrian, ανοίγει ένα «παράθυρο» στην ελληνική τουριστική βιομηχανία για επέκταση της τουριστικής σεζόν και για αύξηση των τουριστικών δαπανών.
Παράλληλα, η έρευνα υπογραμμίζει ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία καταφέρνουν κατά τη θερινή περίοδο να διατηρούν ελκυστικές τιμές σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον. Συγκεκριμένα, οι μέσες ημερήσιες τιμές (ADR) φέτος για τα ελληνικά ξενοδοχεία τριών αστέρων είναι ελαφρά χαμηλότερες αυτών της Ιταλίας και της Κροατίας και αυτές των πέντε αστέρων κατά πολύ χαμηλότερες της Ιταλίας. Η χώρα μας αναδεικνύεται σε πιο ακριβή επιλογή στην κατηγορία των τεσσάρων αστέρων, αντανακλώντας την έντονη ζήτηση κατά την περίοδο αιχμής, ενώ ανησυχία προκαλούν τα ποσοστά πληρότητας των ελληνικών ξενοδοχείων, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Κυρατσούλη, «η ανταγωνιστική τιμολόγηση από μόνη της μπορεί να μην είναι επαρκής για να αυξήσει τις πληρότητες». Ωστόσο, για τον γενικό διευθυντή της Mindhaus τα δεδομένα της έρευνας επιτρέπουν μια σχετική αισιοδοξία, καθώς οι βασικοί παίκτες της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας «απομακρύνονται όλο και περισσότερο από το μοντέλο “business as usual” προς την επανεφεύρεση του ρόλου τους στη διαχείριση προορισμού και το μάρκετινγκ, δημιουργώντας οργανισμούς DMOs, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες branding και στοχεύοντας σε εξειδικευμένα τουριστικά ακροατήρια».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 13/09/2024)