Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν αναδειχθεί σε προτιμητέο προορισμό για τους εγχώριους πλοιοκτήτες, λαμβάνοντας πάνω από τα δύο τρίτα των παραγγελιών
«Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε περίοδο άνθησης, όπως αποδεικνύεται από το ιστορικά υψηλό βιβλίο παραγγελιών πλοίων ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων, εμπορευματοκιβωτίων, μεταφοράς αερίων άνω των 10.000 dwt. Με 579 πλοία επί παραγγελία η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως, αμέσως μετά την Κίνα, με 585 πλοία σε παραγγελία» επισημαίνει ο ναυτιλιακός αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers Δημήτρης Ρουμελιώτης. «Αυτή η σημαντική αύξηση», προσθέτει ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, «σε σύγκριση με τα 345 πλοία που είχαν παραγγελθεί μόλις έναν χρόνο πριν, αντικατοπτρίζει την αυξημένη επενδυτική δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών» και συνεχίζει: «Το ενδιαφέρον των Ελλήνων στρέφεται κυρίως σε πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια, με 442 συνολικά παραγγελίες σε αυτές τις κατηγορίες – 170 πλοία ξηρού φορτίου και 272 δεξαμενόπλοια».
Ο Δημήτρης Ρουμελιώτης υπογραμμίζει επίσης ότι «παράλληλα παρατηρείται μια στροφή προς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (35) και αερίων (102)», υπογραμμίζοντας τη στρατηγική των Ελλήνων να διαφοροποιήσουν τον στόλο τους και να προσαρμοστούν στις νέες τάσεις της αγοράς, όπως είναι η μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα και συμπληρώνει: «Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν αναδειχθεί σε προτιμητέο προορισμό για τους Ελληνες πλοιοκτήτες, λαμβάνοντας πάνω από τα δύο τρίτα των παραγγελιών (372). Η ανταγωνιστικότητα των κινεζικών ναυπηγείων σε θέματα τιμών και χρηματοδότησης αποτελεί βασικό παράγοντα γι’ αυτήν την επιλογή. Ακολουθούν τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, τα οποία διατηρούν, επίσης, σημαντικό μερίδιο αγοράς».
Ποιες είναι οι αιτίες αυτής της άνθησης στην ελληνική ναυτιλία;
– Καλές συνθήκες αγοράς: Οι ευνοϊκές συνθήκες στις αγορές ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων, που χαρακτηρίζονται από υψηλά ναύλα, ενθαρρύνουν τους εφοπλιστές να επενδύσουν και να επεκτείνουν τους στόλους τους.
– Περιβαλλοντικοί κανονισμοί: Οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, όπως οι στόχοι του ΙΜΟ για μείωση των εκπομπών ρύπων, οδηγούν σε αυξημένη ζήτηση για πιο «πράσινα» πλοία.
– Ισχυρή οικονομική κατάσταση: Η υγιής οικονομική κατάσταση των ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών και οι σταθερές χρηματοροές τους επιτρέπουν σημαντικές επενδύσεις.
Το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών υποδηλώνει την αποφασιστικότητα των Ελλήνων να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στη ναυτιλία. Ωστόσο, υπάρχουν και κίνδυνοι, όπως μια πιθανή ύφεση στην αγορά που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πλεόνασμα μεταφορικής χωρητικότητας. Συνολικά η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε μια περίοδο δυναμικής ανάπτυξης, με τους Ελληνες εφοπλιστές να επενδύουν στρατηγικά στο μέλλον και να διαμορφώνουν το παγκόσμιο θαλάσσιο τοπίο.
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις συμφωνίες ναυπηγήσεων
Οι Ελληνες εφοπλιστές συνεχίζουν απτόητοι τις παραγγελίες στα ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που καταγράφονται από τους ναυλομεσίτες, συνολικά 79 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες ναυπηγούν 579 ποντοπόρα πλοία. Τα περισσότερα, 372, κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Κίνας. Στις αρχές Ιουλίου του τρέχοντος έτους, 75 ήταν οι εταιρίες που ναυπηγούσαν 544 ποντοπόρα πλοία.
Με άλλα λόγια, μέσα σε δύο μήνες προστέθηκαν τέσσερις εταιρίες που έκλεισαν συμφωνίες για ναυπηγήσεις και ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 35 πλοία. Με βάση τα νεότερα στοιχεία, οι Ελληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 170 φορτηγά πλοία, 272 δεξαμενόπλοια, 35 κοντέινερ και 102 πλοία μεταφοράς GAS.
Ο Γιώργος Προκοπίου εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τις παραγγελίες. Ναυπηγεί συνολικά 78 πλοία. Επίσης, μέσα στους πρώτους είναι ο Γιώργος Οικονόμου, που κατασκευάζει 41 πλοία. Ο Κρίτων Λεντούδης υλοποιεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα με 37 πλοία. Η Μαρία Αγγελικούση ναυπηγεί 23 πλοία, η θεία της Αννα Αγγελικούση 12 πλοία. Η Αγγελική Φράγκου 22 πλοία, ο Θανάσης Λασκαρίδης 17 πλοία, ο Γιάννης Κούστας 15 πλοία, ο Θοδωρής Κυριακού 10 πλοία, ο Πάρις Κασιδόκωστας – Λάτσης 10 πλοία και ο Ντίνος Μαρτίνος 10 πλοία. Ο Γιώργος Προκοπίου είναι πρώτος στα φορτηγά πλοία, με 30, όπως και στα τάνκερ, με 40, ενώ στα πλοία μεταφοράς κοντέινερ πρώτος είναι ο Γιάννης Κούστας, με 15.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 27/09/2024)