Το κράτος εξασφαλίζει επιπλέον 1 δισ. ευρώ από τη νέα σύμβαση παραχώρησης
Η συμφωνία για την παραχώρηση της Αττικής Οδού στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποφέρει σημαντικά οφέλη στο ελληνικό δημόσιο. Εκτός από το αρχικό τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ που θα καταβάλει ο όμιλος, νέες ρήτρες ενισχύουν τα έσοδα του κράτους.
Συγκεκριμένα, η νέα σύμβαση προβλέπει ότι το Δημόσιο θα εισπράττει το 7,5% των ετήσιων εσόδων της Αττικής Οδού. Ωστόσο, λόγω της χρονικής καθυστέρησης στην υπογραφή της σύμβασης και της συμφωνίας να καρπωθεί το κράτος το σύνολο της επιτοκιακής διαφοράς, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας ενδεχομένως και το 9,5%.
Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο θα εισπράξει επιπλέον περίπου 1 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια των 25 χρόνων που θα ισχύει η σύμβαση παραχώρησης. Η αύξηση αυτή στα έσοδα αποτελεί σημαντική ανάσα για τα δημόσια ταμεία και υπογραμμίζει τη σημασία της προσεκτικής διαχείρισης των συμβάσεων παραχώρησης.
Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού υπεγράφη πριν από λίγες εβδομάδες και απόψε (Πέμπτη) αναμένεται να εγκριθεί από τη Βουλή. Αυτές τις ημέρες βρίσκεται σε εξέλιξη ένας αγώνας ταχύτητας από πλευράς του νέου παραχωρησιούχου και του υφισταμένου (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) και του υπουργείου Υποδομών, προκειμένου ο οδικός άξονας να παραδοθεί στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την προσεχή Κυριακή 6 Οκτωβρίου, δηλαδή αμέσως μετά τη λήξη της σημερινής σύμβασης παραχώρησης. Από την πρώτη ημέρα εφαρμογής της νέας σύμβασης, τα διόδια στον οδικό άξονα θα μειωθούν σε 2,5 ευρώ ανά διέλευση, από 2,8 ευρώ σήμερα. Μετά τη λήξη της πρώτης πενταετίας, ο νέος παραχωρησιούχος έχει τη δυνατότητα να επιβάλει αυξημένα διόδια για κάποιες ώρες της ημέρας, αρκεί ο μέσος όρος του 24ώρου να είναι πάλι 2,5 ευρώ. Μπορεί επίσης να επιβάλει διαφοροποιημένα διόδια στα φορτηγά, ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση, όπως προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες.
Η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακοινώσει πως η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ για τη συναλλαγή ενήργησε η Mediobanca S.p.A., ενώ η χρηματοδοτική υποστήριξη προήλθε από τις ελληνικές τράπεζες (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Alpha Bank).