Το team στα κεντρικά της Μιχαλακοπούλου επιδίδεται σε αγώνα ταχύτητας προκειμένου να προλάβει τις προθεσμίες που -αναθεωρημένες και επισπεύδουσες- τέθηκαν από τα συναρμόδια υπουργεία. Σε χρόνο dt, λιγότερο από έναν μήνα, η σχετική, πολυσύνθετη διαδικασία (παραλαβής) με εντελώς διαφορετική σε σχέση με τη προηγούμενη σύμβαση της -25ετούς- παραχώρησης. Θα σταθούμε στη δυνατότητα εισαγωγής του φορέα στο Χρηματιστήριο Αθηνών, που κατά την εκτίμηση αναλυτών μπορεί να προσθέσει πολλαπλάσια αξία στη συνέχεια. Ενδεικτική η τελευταία έκθεση της Euroxx χρηματιστηριακής, που (30 Σεπτεμβρίου) έθετε τιμή-στόχο τα 26 ευρώ, λόγω του ελκυστικού χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων και δύναμης πυρός ύψους 2 δισ. ευρώ για νέες ευκαιρίες.
Μέσα Φεβρουαρίου ο Γιώργος Περιστέρης, στη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών, ανέφερε πως «πραγματοποιούνται μελέτες για το πώς ο τομέας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και χρηματοοικονομικά». Αυτό, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου, θα μπορούσε να γίνει μέσω ενός spin-off της ΓΕΚ Παραχωρήσεις, με ταυτόχρονη εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ο χρονικός προσδιορισμός «πραγματοποιούνται» (αντί, λ.χ., «σχεδιάζεται να»…) ενισχύει όσους παράγοντες του κλάδου διαβλέπουν, καιρό τώρα, στον κλάδο Παραχωρήσεων μία τεράστια «γεννήτρια παραγωγής (υπέρ) αξιών» άμεσης ρευστότητας. Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει τη σχετική διαδικασία (εισαγωγής στο Χ.Α.) από την επομένη κιόλας, δηλαδή από τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου. Υφίσταται ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Προφανώς και όχι, καθώς ο ίδιος σε τηλεδιάσκεψη (την προηγούμενη Παρασκευή) σημείωσε πως «η συνεισφορά του κλάδου Παραχωρήσεων στις οικονομικές επιδόσεις του Ομίλου θα αυξηθεί σημαντικά τις επόμενες περιόδους με την εμπορική λειτουργία διάφορων έργων». Πιο σαφής δεν γίνεται… Και πως όταν μόνο τα μερίσματα από τις οδικές παραχωρήσεις υπολογίζονται σε 8 δισ. (!) -μέχρι τη λήξη τους- και με δυνατή την εισφορά σε ένα portfolio νέων έργων (λ.χ. Καστέλι, Ελληνικό, θερμική ενέργεια, απορρίμματα κ.λπ., το όλο project αποκτά άλλη διάσταση. Πόσο θα μπορούσε να «τιμολογηθεί» ένα (δυνητικό) ΙΡΟ μόνο της Αττικής Οδού; Συνδυαστικά με την ωρίμανση της σύμβασης, έστω το 2025, πρώτο χρόνο λειτουργίας/διαχείρισης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Θα χρειαστεί να κάνουμε μία αναδρομή στο 2007, όταν γνωστός deal maker πρότεινε στον -τότε- βασικό μέτοχο του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (Γιώργο Μπόμπολα) τη διάθεση μετοχών της Αττικής Οδού, που -σε όρους χρηματιστηριακής αξίας- θα έφτανε τα 500 εκατ. ευρώ, τότε το 2007 για μέρος μόνο ενός asset, που σήμερα για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι πολλαπλάσια μεγαλύτερο. Μισό δισ. τα έσοδα μόνο από μερίσματα στην 5ετία 2019-2023 (για την κ/ξ ΕΛΛΑΚΤΩΡ – Ακτωρ Παραχωρήσεις), με τα μεγέθη (κυκλοφορία, κύκλος εργασιών, καθαρά κέρδη) σε διψήφια άνοδο.
Παράμετρος που ενισχύει έτι περαιτέρω το rating της Αττικής Οδού, καθώς, σύμφωνα με τραπεζικούς παράγοντες, «πρόκειται για έργο χαμηλού ρίσκου, σταθερών αποδόσεων με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως αποδείχθηκε τόσο στη διάρκεια της μνημονιακής κρίσης όσο και στην πανδημία λόγω Covid-19». Πηγές της διοίκησης του Ομίλου εκτιμούν πως υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ ετησίως (!). Τι σημαίνει αυτό; Πως είτε αυτοτελώς είτε ενταγμένη σε ένα ευρύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, η Αττική Οδός μπορεί να έχει πιστοληπτική αξιολόγηση καλύτερη και από αυτή του Ελληνικού Δημοσίου. Συγκριτικό πλεονέκτημα ενός cash cow φορέα-παραγωγής ρευστού στο τέλος της ημέρας, όπως χαρακτηριστικά διευκρινίζουν αναλυτές. Πρακτικά, το (δυνητικό) κόστος δανεισμού/χρηματοδότησης/ενεργών γραμμών κεφαλαίου κ.λπ. σε ενδεχόμενη (θεωρητική) προσφυγή στο εγχώριο banking θα γινόταν με κεφαλαιακή επιβάρυνση λίγο πάνω από το βασικό επιτόκιο.
Για πότε εκτιμούν (οι αναλυτές) ένα (δυνητικό) ΙΡΟ; Τον χρονικό ορίζοντα τους τον «δείχνει» ο ίδιος ο Γιώργος Περιστέρης: «Η συνεισφορά του κλάδου Παραχωρήσεων θα ξεκινήσει ήδη από το τελευταίο μέρος του έτους με την έναρξη της παραχώρησης της Αττικής Οδού, ακολουθούμενη από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και την έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εντός του 2025, με επόμενα milestones την περίοδο 2026-27 το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι και το 2028 το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό».
Μ. ΓΕΛ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 4/10/2024)