Οι ακτοπλοϊκές ερίζουν για το 1 δισ. ευρώ ετήσιο τζίρο

Ο ανασχεδιασμός της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι σε πλήρη εξέλιξη, δεδομένου ότι ο ετήσιος τζίρος όλων των εταιριών ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ. Είναι προφανής η προσπάθεια και των μεγάλων και των μικρών εταιριών να ενισχύσουν τη θέση τους με νέα πλοία, εξαγορές εταιριών και εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων για τη μετάβαση στα «πράσινα πλοία».

Η κινητικότητα που παρατηρείται ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες προεξοφλεί ότι ο ανταγωνισμός τα επόμενα χρόνια θα είναι έντονος και σκληρός, αλλά θεωρείται σίγουρο ότι ο ακτοπλοϊκός στόλος θα είναι πιο σύγχρονος. Αλλά το ζητούμενο είναι εάν είναι και προσιτός για τους κατοίκους των νησιών και για τους τουρίστες.

Αγορές

Η Attica Group αγόρασε από τη Fast Ferries το ταχύπλοο «Thunder» για να ενισχύσει τη θέση της στη γραμμή Πειραιάς – Κρήτη, με ενδιάμεσες προσεγγίσεις σε Πάρο, Μύκονο, Ιο και Σαντορίνη. Ταυτόχρονα, επιδιώκει να αποκτήσει το 51% της εταιρίας ΕΤΑΝΑΠ, που εμφιαλώνει και εμπορεύεται τα πόσιμα νερά Σαμαριά και Λευκά Ορη. Επίσης, επεκτείνεται στον τομέα των ξενοδοχείων και ήδη έχει αποκτήσει δύο ξενοδοχεία στη Νάξο και ένα στην Τήνο.

H Fast Ferries, του Γιάννη Παναγιωτάκη, που πούλησε το «Thunder» εισέπραξε 17.750.000 ευρώ και ήδη αναμένει την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Μεταφορική Εταιρεία Ζακύνθου – ΖΑΝΤΕ για την απόκτηση των δύο πλοίων της, «Διονύσιος Σολωμός» και «Αδαμάντιος Κοραής», προσφέροντας 26.500.000 ευρώ.

Ωστόσο, ο Γιώργος Θεοδόσης, της Levante Ferries, προσέφερε 1,5 εκατ. ευρώ παραπάνω και ήδη οι μέτοχοι της ΖΑΝΤΕ ερίζουν για το ύψος της πώλησης, αλλά και σε ποια εταιρία θα τα δώσουν, δεδομένου ότι ο Γ. Θεοδόσης είναι από τη Ζάκυνθο. Μικρομέτοχοι έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να ματαιώσουν την πώληση των δύο πλοίων της ΖΑΝΤΕ Ferries στην εταιρία του Γιάννη Παναγιωτάκη Fast Ferries.

Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Μεταφορικής Εταιρείας Ζακύνθου έχει συμφωνήσει να πουλήσει τα δύο πλοία της εταιρίας «Αδαμάντιος Κοραής» και «Διονύσιος Σολωμός» αντί 26,5 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, όταν έγινε γνωστή η συμφωνία, η εταιρία του Γιώργου Θεοδόση Levante Ferries κατέθεσε, όπως λέγεται, προσφορά 28 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των δύο πλοίων.

Υπάρχουν και άλλοι μικρομέτοχοι που διαφωνούν με την πώληση των δύο πλοίων και ζητούν τη συνέχιση της λειτουργίας της εταιρίας. Ομάδα μικρομετόχων κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα και η υπόθεση θα συζητηθεί στο δικαστήριο στις 9 Οκτωβρίου.

«Οσον αφορά το δικαστήριο, έχει ασκηθεί αίτηση ασφαλιστικών μέτρων. Την περασμένη Παρασκευή το πρωί εξεδόθη προσωρινή διαταγή με την οποία διατάχθηκε η αναστολή της διαδικασίας πώλησης των πλοίων που είχε αποφασίσει το διοικητικό συμβούλιο, καθώς επίσης και να μην καταρτιστεί σύμβαση οριστική με την εταιρία συμφερόντων Παναγιωτάκη έως τη συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων που είναι στις 9/10» δήλωσε η δικηγόρος των μικρομετόχων Στεφανία Καπνίση.
Επίσης, όπως αποκάλυψε η δικηγόρος Στεφανία Καπνίση, οι μικρομέτοχοι ζητούν να κατατεθούν και τα έγγραφα αντί της προφορικής ενημέρωσης. «Μέχρι σήμερα, παρά το γεγονός ότι έχουμε ζητήσει επανειλημμένως, δεν μας έχουν χορηγηθεί τα έγγραφα. Θα ήθελα να επισημάνω ότι έγινε ενημέρωση και όχι χορήγηση εγγράφων, όπως είχαμε ζητήσει εξαρχής. Γι’ αυτά έχουμε κοινοποιήσει εξώδικα. Μας έγινε μια ενημέρωση σχετικά με τη συμφωνία με το διοικητικό συμβούλιο που έχει κάνει τη σύμβαση, το προσύμφωνο που έχει υπογράψει με την εταιρία Παναγιωτάκη, όμως εμάς δεν μας έχουν δώσει τα έγγραφα. Οι μέτοχοι θέλουν το συμφερότερο για την εταιρία και να τηρηθεί η διαδικασία. Η διαδικασία είναι να πάρει απόφαση η γενική συνέλευση και αυτοί να αποφασίσουν για την πορεία. Κινούμαστε σε αυτό το πλαίσιο πολύ έντονα, στο να λάβουμε, δηλαδή, γνώση εκ των εγγράφων» τόνισε.

Επίσης, η Golden Star Ferries παρέλαβε και θα δρομολογήσει άλλο ένα επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο. Οπως έγινε γνωστό, παρελήφθη από το πλήρωμα της Golden Star Ferries, του Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου, το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Volcan De Taburiente», της ισπανικής ναυτιλιακής εταιρίας Armas, από το λιμάνι Λας Πάλμας. Το πλοίο έχει ήδη μετονομαστεί σε «Andros King» και αναμένεται να καταπλεύσει στον Πειραιά την προσεχή εβδομάδα και θα δρομολογηθεί στο Αιγαίο. Επισημαίνεται ότι το «Andros King» ναυπηγήθηκε το 2006 στα ναυπηγεία Hijos de J. Barreras de Vigo (yard number 1.650) και έχει χωρητικότητα 12.895gt (1.400 dwt), μήκος 130,45 μέτρα, πλάτος 21,6 μέτρα και βύθισμα 5,8 μέτρα.

Το πλοίο δύναται να μεταφέρει 1.500 επιβάτες, ενώ η συνολική χωρητικότητα του γκαράζ του deck 3 και deck 5, σε μετακινούμενο πατάρι, είναι 305 I.X. (1.200 γραμμικά μέτρα) ή 103 Ι.Χ. και 30 φορτηγά. Διαθέτει τέσσερις κύριες μηχανές Caterpillar (τύπου MaK 9M32C) diesel, συνολικής ισχύος 18.000 KW (24.456 b.h.p.) και μπορεί να αναπτύξει υπηρεσιακή ταχύτητα 22,5 κόμβων και μέγιστη 24,5 κόμβων.

Ο Μάριος Ηλιόπουλος, ο μεγαλύτερος ιδιώτης πλοιοκτήτης της ελληνικής ακτοπλοΐας, φέτος δρομολόγησε 23 επιβατηγά πλοία, ενώ για την επόμενη σεζόν ετοιμάζει άλλα δύο πλοία: το «Eurochampion» και το «Jumpo 2». Η δημοφιλία του Μάριου Ηλιόπουλου, μετά την απόκτηση της ΠΑΕ ΑΕΚ, έχει εκτοξευτεί στα ύψη και αυτό αντανακλάται και στην αύξηση των πωλήσεών του. Επίσης, αν τελεσφορήσει η διαπραγμάτευση για την αγορά του τηλεοπτικού σταθμού Open από το Ιβάν Σαββίδη, τότε θα ισχυροποιήσει τη θέση του στην ελληνική ακτοπλοΐα, δεδομένου ότι θα διαθέτει ένα μέσο να διαφημίζει συνεχώς και με διάφορους τρόπους τα δρομολόγια και τους προορισμούς των πλοίων του.

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι εδραιώνει τη θέση του στην Ελλάδα, μετά την ανάληψη της διαχείρισης των λιμένων της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου. Με αυτή την εξέλιξη ο Ομιλος Γκιμάλντι ενισχύει τη θέση του στις γραμμές της Αδριατικής, αλλά ταυτόχρονα προσδίδει κύρος στις Μινωικές Γραμμές, για τις οποίες θεωρούν σίγουρο ότι θα αυξήσουν τον στόλο τους με σύγχρονα «πράσινα πλοία».

Η ανάλυση της XRTC

H εικόνα της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, που παρουσιάστηκε στην 23η ετήσια μελέτη της XRTC, του Γιώργου Ξηραδάκη, «αναδεικνύει περίτρανα ότι η αγορά έχει οδηγηθεί σε μια αυστηρή συρρίκνωση με τη δημιουργία των μεγάλων εταιριών» και προσθέτει: «Αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένο στοιχείο της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, καθώς το σύνολο του παγκόσμιου στόλου έχει το ίδιο χαρακτηριστικό, αφού μόλις 20 εταιρίες παγκοσμίως ελέγχουν το 37% των πλοίων, το 28% της χωρητικότητας επιβατών και το 41% των οχημάτων (στοιχεία Shippax). Στην ελληνική αγορά η μεγαλύτερη εταιρία, που είναι η Attica Group, ελέγχει το 27% των πλοίων, το 37% της χωρητικότητας επιβατών και το 51% της χωρητικότητας οχημάτων, ενώ το σύνολο των τριών μεγάλων εταιριών (Attica, Minoan, Seajet) ελέγχει το 49%, το 63% και το 71%, αντίστοιχα».

«Στην ολιγοπωλιακή αυτή αγορά είναι πολύ λογικό να δημιουργούνται και ολιγοπωλιακές τάσεις στη χειραγώγηση των τιμών, εάν και εφόσον δεν υπάρχει αυστηρή επιτήρηση του ρυθμιστή της αγοράς» τονίζει ο Γιώργος Ξηραδάκης και καταλήγει στο συμπέρασμα: «Το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει ηθικές διαστάσεις παρά μόνο απολύτως συμβατές με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί ανταγωνισμού, όπως αυτές έχουν υιοθετηθεί από την ελληνική νομοθεσία ως όφειλε. Υπενθυμίζεται ότι η ανάπτυξη της αγοράς προ εικοσαετίας με την κατασκευή πλοίων, η αξία των οποίων ξεπερνούσε τα 3,4 δισ. ευρώ, πραγματοποιήθηκε σε αναμονή της εφαρμογής μιας δυναμικής αγοράς ελεύθερου ανταγωνισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Συνεπώς, οποιαδήποτε διατάραξη αυτού του κανόνα θα αποβεί μοιραία στην πορεία της χώρας προς την πράσινη ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών».

Διονύσης Θεοδωράτος: «Αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων-μισθωμάτων, σύμφωνα με τη διαφοροποίηση του δείκτη τιμών»

«Το αυξημένο κόστος που φέρνει και η υποχρέωση για τη χρήση νέων καυσίμων ουδέτερων εκπομπών άνθρακα ή φιλικότερων από τον Μάιο του 2025 θα έπρεπε να προβλέπεται στον διαγωνισμό του υπουργείου Ναυτιλίας για τα δρομολόγια των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, με την αναπροσαρμογή των προβλεπόμενων αποζημιώσεων- μισθωμάτων της εκτέλεσης των δρομολογίων των αναπτυξιακών και άγονων γραμμών από τα ακτοπλοϊκά πλοία κατά ελάχιστο 8,3% και παράλληλα να γίνει και η αναπροσαρμογή κατά 12,5%, σύμφωνα με την προβλεπόμενη από τον νόμο και σε ετήσια βάση διαφοροποίηση του δείκτη τιμών» επισήμανε πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Διονύσης Θεοδωράτος.

Υπογράμμισε, επίσης, ότι, εκτός του «πράσινου» μετασχηματισμού των λιμενικών εγκαταστάσεων, θα πρέπει τα εισπραττόμενα από τα λιμενικά ταμεία ανταποδοτικά λιμενικά τέλη και δικαιώματα επιβατών και ακτοπλοϊκών πλοίων να στραφούν και σε δράσεις που να οδηγούν σε πιο προσβάσιμους και φιλικούς για τους επιβάτες και τα πλοία λιμένες.

Ο Διονύσης Θεοδωράτος επισημαίνει την ανάγκη και τις δυνατότητες κατασκευής νέων πλοίων και στην εγχώρια αγορά της Ελλάδας, ενώ τονίζει με νόημα ότι η ακτοπλοΐα παράγει τζίρο ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως από τα ναύλα, μέσα σε αυτά τα χρήματα περιλαμβάνονται και τα τέλη για τα λιμενικά ταμεία, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 30.000.000 ευρώ, και που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των λιμένων, ώστε να γίνουν όχι μόνο πιο «πράσινα», αλλά και πιο προσβάσιμα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.

Επίσης, ο Δ. Θεοδωράτος υπενθυμίζει και τα εξής: «Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία για το 2024, ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που εξυπηρετούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές αγγίζει πλέον τα 30 έτη. Σε σύνολο 115 πλοίων, τα 50 από αυτά, δηλαδή, ποσοστό 43,5%, είναι ήδη άνω των 30 ετών».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 4/10/2024)

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ