Νόμο του κράτους αποτελεί από την Παρασκευή η δυνατότητα αύξησης του τέλους παρεπιδημούντων κατά 50% που δίνεται στους ΟΤΑ , για την οποία διαμαρτύρονται οι ξενοδόχοι κι άλλοι τουριστικοί φορείς ότι μαζί με τις αυξήσεις στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική κρίση συνιστά μια υπερβολική φορολογική επιβάρυνση του ήδη ακριβού ελληνικού τουριστικού προϊόντος, πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα του.
Όπως περιγράφεται στο άρθρο 30 («Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, καταστημάτων και ιαματικών πηγών») του νέου νόμου («Ν. 5143/2024: Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις»), τέλος διαμονής παρεπιδημούντων 0,5% θα εφαρμόζεται στην τιμή ενοικίασης των καταλυμάτων των ξενοδοχείων και των βραχυχρόνιων μισθώσεων και των θέσεων των οργανωμένων κατασκηνώσεων.
Τα έσοδα από τον φόρο θα αποδίδονται για τις ανάγκες των ΟΤΑ, στους οποίους δίνεται η δυνατότητα να το αυξήσουν τον φορολογικό συντελεστή κατά το ήμιση (0,75%), ανάλογα με τις συγκεκριμένες κατοικημένες περιοχές ή τον τύπο καταλύματος, επιτρέποντας στις τοπικές αρχές να προσαρμόσουν το τέλος με βάση τις ανάγκες της.
Το ίδιο τέλος επιβάλλεται και σε μερικές άλλες κατηγορίες τουριστικών επιχειρήσεων:
– στο 0,5%-0,75% σε καφετέριες, μπαρ, καντίνες, εμπορικά καταστήματα εντός ξενοδοχείων και εμπορικών κέντρων, καθώς και σουπερ μάρκετ/πολυκαταστήματα που πουλούν έτοιμα φαγητά
– σε καταστήματα ειδών λαϊκής τέχνης, ενθυμίων και δώρων, επιχειρήσεις θαλάσσιων και χειμερινών σπορ και ενοικιάσεων αυτοκινήτων, αν θέλουν οι δήμοι μπορούν να επιβάλλουν τέλος ύψους 0,5%
– στο 5% των ακαθάριστων εσόδων των night clubs
– στο 2% των επιχειρήσεων καζίνο
– σε ποσοστό μέχρι 15% στις επιχειρήσεις φυσικών ιαματικών πηγών, αναλόγως πάλι της θέλησης των ΟΤΑ.
Το τέλος παρεπιδημούντων θα εισπραχθεί από τους επισκέπτες και θα πρέπει να περιλαμβάνεται στα φορολογικά τιμολόγια που εκδίδουν οι πάροχοι καταλυμάτων. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι υπεύθυνοι για την απόδοση αυτών των φόρων στους αντίστοιχους δήμους τους, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα υποβολής ΦΠΑ. Η αύξηση τίθεται σε ισχύ τρεις μήνες μετά την δημοσίευσή του ΦΕΚ, δηλαδή από 11/01/2025.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νόμο, με αυτή τη ρύθμιση εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο επιβολής του τέλους, που ισχύει εδώ και σχεδόν μισό αιώνα, καθώς έχει αυξηθεί κατακόρυφα έκτοτε η τουριστική κίνηση και συνακόλουθα η επιβάρυνση των δημοτικών υποδομών. Σύμφωνα με τον νομοθέτη πρόκειται για μια δικαιότερη αναπροσαρμογή του νόμου, καθώς δίνει τη δυνατότητα στου δήμους να ενισχύσουν τα έσοδα τους, ανάλογα με τις υποδομές που διαθέτουν και τις τοπικές ιδιαιτερότητες.
Από την πλευρά τους, οι Ενώσεις Ξενοδόχων διαμαρτύρονται για υπερβολική φορολογική επιβάρυνση των προσφερόμενων πακέτων διαμονής, ειδικά αν υπολογιστούν μαζί και οι αυξήσεις στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική κρίση που θα ισχύουν από την επόμενη σαιζόν. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) δεν χρειάζεται η αύξηση του τέλους, αφού θα μπορούν να υπερκαλυφθούν οι ανάγκες των δήμων ως προς τη βελτίωση των υποδομών τους από το πλήθος των καταλυμάτων τύπου Airbnb που εντάσσονται στη ρύθμιση. Οι ξενοδόχοι ωστόσο διαμαρτύρονται και για έλλειψη ανταποδοτικότητας ως προς τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών, καθώς τα έσοδα προορίζονται αορίστως για τη κάλυψη των πάσης φύσεως εξόδων των δήμων, συνεπώς θεωρούν ότι δεν θα έπρεπε να αφορά μόνο τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά «να αντικατασταθεί από ένα άλλο τέλος, το οποίο θα αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κάθε δήμο».
Γι αυτούς τους λόγους, όπως μας πληροφόρησε ο γ.γ. της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και μέλος του ΔΣ της ΠΟΞ, Ευγ. Βασιλικός το επόμενο διάστημα οι ξενοδόχοι ετοιμάζονται να αποστείλουν επιστολές προς τους δήμους, ζητώντας τους να μην προχωρήσουν στην επιβολή της προβλεπόμενης αύξησης.