Η Ελλάδα φαίνεται πως βρίσκεται σε τροχιά ραγδαίας ανάπτυξης στο πεδίο του ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις από το «European E-commerce Report 2024», που τη φέρνουν στην τέταρτη θέση των ευρωπαϊκών χωρών με τους ταχύτερους ρυθμούς αύξησης εσόδων από το e-commerce έως το 2027.
Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μια μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 11,7%, καθιστώντας την Ελλάδα έναν από τους πρωταγωνιστές στην ανάπτυξη του κλάδου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ραγδαία αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εδραιωθεί πλέον στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών. Εκτιμάται ότι για το 2024, περίπου το 58% των Ελλήνων είναι e-shoppers, δηλαδή σχεδόν 6 στους 10 επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου. Αυτό το ποσοστό έχει παρουσιάσει σταθερή ανοδική τάση τα τελευταία χρόνια, καθώς το 2019 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 39%. Η πανδημία COVID-19 έδωσε περαιτέρω ώθηση στις online αγορές, φέρνοντας το ποσοστό στο 59% το 2022.
Σύγκριση με άλλες χώρες
Η Ελλάδα δεν καταλαμβάνει την πρώτη θέση στον ρυθμό αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου, όμως υπερέχει σημαντικά έναντι άλλων μεγάλων αγορών. Αν και χώρες όπως η Γεωργία (17,1%) και η Βουλγαρία (14,9%) σημειώνουν υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, η Ελλάδα με 11,7% ξεπερνά χώρες όπως η Ισπανία (11,2%) και η Πολωνία (10,7%). Η δυναμική αυτή καταδεικνύει τη συνεχή εξέλιξη του e-commerce στην Ελλάδα και τη δυνατότητα της χώρας να προσελκύσει ακόμη περισσότερους online καταναλωτές.
Το e-commerce στην Ευρώπη
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024, ο ευρωπαϊκός κλάδος B2C παρουσίασε μέτρια ανάπτυξη το 2023, με αύξηση 3% στα €887 δισ., σε σύγκριση με €864 δισ. το 2022. Ωστόσο, παρατηρούνται σημαντικές περιφερειακές ανισότητες. Ενώ η Δυτική Ευρώπη σημείωσε πτώση 1%, η Νότια και Ανατολική Ευρώπη κατέγραψαν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, με 14% και 15% αντίστοιχα. Η Κεντρική Ευρώπη παρουσίασε αύξηση 8%, ενώ η Βόρεια Ευρώπη αντιμετώπισε πτώση 5%.