Του Γιώργου Λαμπρόπουλου
Δυνατότητα αύξησης του τέλους παρεπιδημούντων κατά 50% για εταιρίες καταλυμάτων (ξενοδοχεία, Airbnb και κάμπινγκ) και τουριστικών καταστημάτων δίνεται στους ΟΤΑ, σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ την προηγούμενη Παρασκευή και θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τις αρχές Ιανουαρίου. Πρόκειται για μια αύξηση για την οποία διαμαρτύρονται εντόνως οι ξενοδόχοι κι άλλοι τουριστικοί φορείς ότι μαζί με τους υπόλοιπους φόρους συνιστούν μια υπερβολική επιβάρυνση του ήδη ακριβού ελληνικού τουριστικού προϊόντος, πλήττοντας την ανταγωνιστικότητά του. Διαμαρτύρονται, επίσης, ότι η εν λόγω αύξηση δεν θα οδηγήσει σε αύξηση της ανταποδοτικότητας ως προς την αναβάθμιση των υφιστάμενων τουριστικών υποδομών, καθώς τα φορολογικά έσοδα θα αποδοθούν γενικά και αόριστα για την κάλυψη των οικονομικών αναγκών των δήμων.
Ποιες επιχειρήσεις όμως αφορά ακριβώς και σε ποιες περιπτώσεις μπορούν να αποφασίσουν οι δήμοι την αύξησή του; Πότε καταβάλλεται, τι πρόστιμο επιφέρει η μη καταβολή του και τι αναφέρει ο νομοθέτης για τη χρήση των εσόδων; Η «DEALlnews» παρουσιάζει αναλυτικά όσα αναφέρει το άρθρο 30 «Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, καταστημάτων και ιαματικών πηγών» του νόμου 5143/2024 («Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις»).
Τι προβλέπει για τα καταλύματα;
Σύμφωνα με τη νομοθετική ρύθμιση, τέλος διαμονής παρεπιδημούντων 0,5% θα εφαρμόζεται στην τιμή ενοικίασης των καταλυμάτων των ξενοδοχείων και των βραχυχρόνιων μισθώσεων και των θέσεων των οργανωμένων κατασκηνώσεων. Στους ΟΤΑ, για τις ανάγκες των οποίων θα αποδίδονται τα έσοδα, δίνεται η δυνατότητα να το αυξήσουν τον φορολογικό συντελεστή κατά το ήμισυ (0,75%), ανάλογα με τις συγκεκριμένες κατοικημένες περιοχές, τον τύπο καταλύματος και της τουριστικής επιβάρυνσης που θεωρούν ότι δέχονται οι υποδομές τους.
Ποιες άλλες επιχειρήσεις αφορά;
Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων επιβάλλεται και σε μερικές άλλες κατηγορίες τουριστικών επιχειρήσεων, συγκεκριμένα:
– ύψους 0,5%-0,75% στα ακαθάριστα έσοδα καφετεριών, μπαρ, καντινών, εμπορικών καταστημάτων εντός ξενοδοχείων και εμπορικών κέντρων, καθώς και σούπερ μάρκετ/πολυκαταστημάτων που πουλούν έτοιμα φαγητά
– ύψους 0,5%, μόνο σε περίπτωση που το αποφασίσουν τα δημοτικά συμβούλια, σε καταστήματα ειδών λαϊκής τέχνης, ενθυμίων και δώρων, επιχειρήσεις θαλάσσιων και χειμερινών σπορ και ενοικιάσεων αυτοκινήτων
– ύψους 2% σε επιχειρήσεις καζίνο
– ύψους 5% σε night clubs
– ύψους μέχρι 15%, αναλόγως πάλι της θέλησης των ΟΤΑ, στις επιχειρήσεις φυσικών ιαματικών πηγών.
Πώς εισπράττεται, πότε καταβάλλεται;
Το τέλος παρεπιδημούντων θα εισπραχθεί από τους επισκέπτες και θα πρέπει να περιλαμβάνεται στα φορολογικά τιμολόγια που εκδίδουν οι πάροχοι καταλυμάτων. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι υπεύθυνοι για την απόδοση αυτών των φόρων στους αντίστοιχους δήμους τους, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα υποβολής ΦΠΑ. Για μη υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης ΦΠΑ, η δήλωση των τελών υποβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που ακολουθεί κάθε ημερολογιακό τρίμηνο. Η αύξηση που μπορούν να αποφασίσουν το επόμενο διάστημα οι ΟΤΑ τίθεται σε ισχύ τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του ΦΕΚ, δηλαδή από 11/1/2025.
Αν δεν καταβληθεί εγκαίρως προβλέπεται πρόστιμο σύμφωνα με το άρθρο 73 του από 24.9/10.10.1958 β.δ. (Α’ 171), ύψους 50% του αναφερόμενου ποσού, με προσαύξηση κατά 2% για κάθε μήνα καθυστέρησης, η οποία όμως δεν μπορεί να υπερβεί το 100% του οφειλόμενου κάθε φορά χρέους.
Πού πάνε τα έσοδα;
Από το συνολικό ποσό των εισπραχθέντων κάθε μήνα εσόδων παρακρατείται ένα ποσοστό 5% για τον κρατικό Προϋπολογισμό κι άλλο ένα 5% μεταβιβάζεται σε ειδικό λογαριασμό που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων («Λογαριασμός Αρωγής Δήμων»), προκειμένου να αποδοθεί σε οικονομικά ασθενέστερους δήμους. Ολα τα υπόλοιπα φορολογικά έσοδο διατίθενται για την πληρωμή οποιασδήποτε δαπάνης των ΟΤΑ α’ βαθμού.
Τι αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του νόμου
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, με αυτή τη ρύθμιση εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο επιβολής του τέλους, που ισχύει εδώ και σχεδόν μισό αιώνα, καθώς έχει αυξηθεί κατακόρυφα έκτοτε η τουριστική κίνηση και συνακόλουθα η επιβάρυνση των δημοτικών υποδομών. Σύμφωνα με τον νομοθέτη, πρόκειται για μια δικαιότερη αναπροσαρμογή του νόμου, καθώς δίνει τη δυνατότητα στου δήμους να ενισχύσουν τα έσοδά τους ανάλογα με τις υποδομές που διαθέτουν και τις τοπικές ιδιαιτερότητες. «Δηλαδή, κάθε δήμος μπορεί να αποφασίσει να αυξήσει το ποσοστό στο 0,75%, εφόσον κρίνει ότι μια συγκεκριμένη περιοχή του επιβαρύνεται περισσότερο ή μια συγκεκριμένα κατηγορία επιχείρησης επιβαρύνει περισσότερο τη λειτουργία του δήμου» αναφέρει η έκθεση.
Διαμαρτυρίες
Οι ενώσεις ξενοδόχων διαμαρτύρονται για άλλη μια υπερβολική φορολογική επιβάρυνση των προσφερόμενων πακέτων διαμονής, μαζί με την αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική κρίση και το τέλος κρουαζιέρας. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), δεν χρειάζεται η αύξηση του τέλους, αφού θα μπορούν να υπερκαλυφθούν οι ανάγκες των δήμων ως προς τη βελτίωση των υποδομών τους από το πλήθος των καταλυμάτων τύπου Airbnb που εντάσσονται μαζί με τα ξενοδοχεία στη ρύθμιση. Οι ξενοδόχοι, ωστόσο, διαμαρτύρονται και για έλλειψη ανταποδοτικότητας ως προς τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών, καθώς τα έσοδα προορίζονται αορίστως για την κάλυψη των πάσης φύσεως εξόδων των δήμων. Συνεπώς θεωρούν ότι δεν θα έπρεπε να αφορά μόνο τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά «να αντικατασταθεί από ένα άλλο τέλος, το οποίο θα αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κάθε δήμο».
«Είναι άλλη μια αύξηση η οποία έρχεται να επιβαρύνει ξανά τις ξενοδοχειακές μονάδες και τον πελάτη και μας βρίσκει αντίθετους, γιατί όλες αυτές οι αυξήσεις που γίνονται θα μας φθάσουν σε σημείο να μην είμαστε ανταγωνιστικοί» δήλωσε στην «DEALnews» ο γ.γ. της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και μέλος του Δ.Σ. της ΠΟΞ Ευγ. Βασιλικός. Ο ίδιος μας πληροφόρησε ότι το επόμενο διάστημα οι ξενοδόχοι ετοιμάζονται να αποστείλουν επιστολές προς τους δήμους, ζητώντας τους να μην προχωρήσουν στην επιβολή της προβλεπόμενης αύξησης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 18/10/2024)