Του Γιώργου Λαμπρόπουλου
Στην κορυφή της λίστας των ανερχόμενων ευρωπαϊκών προορισμών για τους Ινδούς βρίσκεται η Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή έρευνα για τη δυναμική της τουριστικής αγοράς της πολυπληθέστερης χώρας στον κόσμο, η οικονομική ανάπτυξη της οποίας εκτρέφει μια ανερχόμενη μεσαία τάξη. Οι Ινδοί τουρίστες έλκονται από τον πολιτιστικό πλούτο της χώρας μας και μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στην επέκταση της τουριστικής σεζόν.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση («India Market Insights: Outbound & Inbound») του κορυφαίου παρόχου τουριστικών πληροφοριών Mabrian, που παρουσιάστηκε κατά την έκθεση WTM 2024 στο Λονδίνο, η χώρα μας παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση (18,3%) τουριστικού ενδιαφέροντος τον τελευταίο χρόνο μεταξύ των Ινδών τουριστών, ακολουθούμενη από την Αυστρία (9,8%). Αυτές οι δύο χώρες θεωρούνται όλο και περισσότερο ως «ελκυστικές ευρωπαϊκές εναλλακτικές» σε σχέση με τους προορισμούς της νοτιοανατολικής Ασίας και το Ηνωμένο Βασίλειο, που παραδοσιακά επιλέγουν για ταξίδια οι Ινδοί τουρίστες. Η Γερμανία (7,3%), η Ισπανία (3,8%) και η Ιταλία (2,7%) συμπληρώνουν το top 5 των ευρωπαϊκών προορισμών που παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις, σε αντίθεση με τη Γαλλία (-8%).
Για τους Ινδούς ταξιδιώτες οι ευρωπαϊκές χώρες συνιστούν προορισμούς μεγάλου πολιτιστικού ενδιαφέροντος και συνεπώς ο αρχαιολογικός πλούτος της χώρας μας, σε συνδυασμό με την πλειάδα υπαίθριων πολιτιστικών δραστηριοτήτων, μπορεί να αποτελέσει ένα υπερόπλο της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας. Το 2023 οι πολιτιστικές εμπειρίες αντιπροσώπευαν το 35,8% της ζήτησης των Ινδών ταξιδιωτών στην Ελλάδα, με την Αθήνα και την Κρήτη να ξεχωρίζουν ως πολιτιστικοί κόμβοι, ενώ αυξημένη απήχηση στους Ινδούς φαίνεται να έχουν και οι υπαίθριες εναλλακτικές δραστηριότητες που μπορούν να προσφέρουν οι Κυκλάδες και η Μακεδονία, καθώς η αναζήτηση διακοπών ενεργού τρόπου ζωής αποτελεί τη δεύτερη πιο δημοφιλή κατηγόρια ζήτησης για διακοπές στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα, επίσης, φαίνεται να θεωρείται ιδανικός προορισμός για συζυγικές – οικογενειακές διακοπές. Κατά μέσο όρο, ένας στους τρεις Ινδούς που επισκέπτονται την Ευρώπη έρχεται είτε ως ζευγάρι είτε με την οικογένειά του. Αυτή η αναλογία είναι ακόμα μεγαλύτερη στην Ελλάδα, όπου τέσσερις στους δέκα Ινδούς επισκέπτες έρχονται με το ταίρι τους και 31,4% οικογενειακώς, ενώ η κατηγορία των solo travellers υπολείπεται κατά πολύ (14,7%) των ποσοστών της υπόλοιπης Ευρώπης. Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον των Ινδών για ψώνια στην Ελλάδα (10,5%), όπως και για να απολαύσουν τη φύση (7,8%) και τη γαστρονομία μας (7,1%), ενώ το προσφερόμενο ελληνικό τουριστικό πακέτο δεν φαίνεται να συμβαδίζει με το υψηλό κατά τ’ άλλα ενδιαφέρον των Ινδών για τουρισμό ευεξίας, καθώς αυτή η κατηγορία έρχεται τελευταία στη ζήτηση για Ελλάδα, με 2,9%.
Μια ιδιαίτερα φιλική αγορά για την επέκταση της σεζόν
Από την άποψη της εποχικότητας, επίσης, η Ινδία είναι μια εξαιρετικά συμφέρουσα αγορά για την Ελλάδα, που αναζητά τον απεγκλωβισμό της από το εποχικό μοντέλο τουρισμού. Οι Ινδοί ταξιδιώτες τείνουν να προτιμούν τα ταξίδια σε εποχές χαμηλότερης ζήτησης, τους «πλάγιους» μήνες της άνοιξης και του φθινοπώρου. Σύμφωνα με την έκθεση της Marbian, η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα βιώνουν μια αύξηση της ζήτησης από Ινδούς επισκέπτες κατά την όψιμη καλοκαιρινή περίοδο, από Σεπτέμβριο ως Οκτώβριο. Μήνες αιχμής για ευρωπαϊκά ταξίδια αποτελεί και η περίοδος των καλοκαιρινών σχολικών διακοπών, από Μάιο έως Ιούνιο, όπως και η αντίστοιχη χειμερινή περίοδος σχολικών διακοπών, Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου.
Η εκρηκτική δυναμική της λόγω της ανερχόμενης μεσαίας τάξης
Η έκθεση της Mabrian υπογραμμίζει το τεράστιο δυναμικό της ταξιδιωτικής αγοράς της Ινδίας, η οποία προβλέπεται να φτάσει τα 100 εκατομμύρια διεθνή ταξίδια έως το 2030. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Mabrian, Carlos Cendra, αυτό το νούμερο αντιστοιχεί σε ολόκληρο τον ετήσιο αριθμό επισκεπτών της Γαλλίας, καθιστώντας την Ινδία μία από τις πιο περιζήτητες αγορές εξερχόμενων ταξιδιών παγκοσμίως. Η ασιατική χώρα, που αποτελεί ιδρυτικό μέλος των BRICS, βιώνει μια εκρηκτική οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και σημαντική κινητήρια δύναμη του εξερχόμενου τουρισμού αποτελεί η ταχέως αναπτυσσόμενη ινδική μεσαία τάξη, που αναμένεται να αντιπροσωπεύει το 60% του εγχώριου πληθυσμού ως το 2047.
Μειονέκτημα η «χαμηλή» ποιότητα υπηρεσιών
Όσο αφορά τη συνολική αντίληψη των Ινδών τουριστών για κάθε χώρα, η Ελλάδα παρουσιάζει καλές επιδόσεις στον Δείκτη Παγκόσμιας Ικανοποίησης (76,3% με άριστα το 100) και στους δείκτες Αντίληψης Ασφάλειας (81,1%) και Κλιματικής Αντίληψης (92,2%).
Το βασικό μείον του εγχώριου τουρισμού στα μάτια των Ινδών φαίνεται να είναι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς στον Δείκτη Ικανοποίησης Προϊόντος, η Ελλάδα σημειώνει επίδοση μόλις 47,2%, γεγονός που καταδεικνύει τη σημαντική βελτίωση που πρέπει να επιδείξει η ελληνική τουριστική βιομηχανία όσον αφορά τη βελτίωση βασικών τουριστικών υποδομών και την αντιμετώπιση λειτουργικών προβλημάτων που εμφανίζονται από την εποχική συσσώρευση υψηλών τουριστικών ροών σε δημοφιλείς προορισμούς.
Συνεπώς, αν θέλουν να επωφεληθούν από την ανερχόμενη αυτή αγορά, οι ελληνικοί τουριστικοί φορείς θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ενίσχυση της ικανοποίησης από τα προϊόντα και στην ανάπτυξη τουριστικών εμπειριών που έχουν στο κέντρο τους το βίωμα και την αναζήτηση ευεξίας, ευθυγραμμίζόμενες έτσι με τις κύριες προτιμήσεις των Ινδών ταξιδιωτών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 15/11/2024)