Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρές προκλήσεις που απαιτούν άμεσες παρεμβάσεις. Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν σε πρόσφατη εκδήλωση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων είναι εξαιρετικά περιορισμένα, ενώ τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται διαρκώς. Η άνοδος του ενεργειακού κόστους, των δαπανών απασχόλησης και των μεταφορών έχει οδηγήσει σε οριακή ρευστότητα και αυξημένο δανεισμό στον κλάδο.
Ο Απόστολος Πεταλάς, γενικός διευθυντής της ΕΣΕ, τόνισε ότι τα καθαρά κέρδη βρίσκονται σε πτωτική πορεία, γεγονός που εντείνει την ανάγκη για δράσεις που θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Συγκέντρωση στον κλάδο και νέα στρατηγική
Ο πρόεδρος της ΕΣΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, προβλέπει περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο. Τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους, που το 2023 διαμορφώθηκαν στο 1,8% από 1,47% το προηγούμενο έτος, ευνοούν συγχωνεύσεις και εξαγορές. Ο κ. Παντελιάδης σημείωσε επίσης ότι παρά τα περιοριστικά μέτρα που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, τα επιθυμητά αποτελέσματα δεν επιτεύχθηκαν, ενώ ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ έχει πλέον σχεδόν μηδενιστεί.
Η ΕΣΕ επικεντρώνεται σε στρατηγικές που θα δημιουργήσουν ένα σταθερό και αποδοτικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Ο στόχος για το 2025 είναι να αντιμετωπιστούν όχι μόνο οι τρέχουσες δυσκολίες, αλλά και να διασφαλιστεί η μακροχρόνια βιωσιμότητα του κλάδου.
Αντίδοτο στην ακρίβεια και αύξηση παραγωγικότητας
Ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕ, Γιάννης Μασούτης, υπογράμμισε ότι τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο κυμαίνονται μόλις στο 1%-1,5%, πολύ χαμηλότερα από άλλους τομείς, όπως οι τράπεζες και η ενέργεια. Παράλληλα, ο κ. Παντελιάδης πρότεινε ότι μια σημαντική αύξηση εισοδημάτων των καταναλωτών μπορεί να λειτουργήσει ως αποτελεσματικό μέτρο κατά της ακρίβειας. Ωστόσο, επισήμανε ότι η αύξηση των μισθών πρέπει να συνοδεύεται από μεγαλύτερη παραγωγικότητα, ώστε να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω το κόστος.