Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τρέχουν στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου των τροφίμων τα τελευταία χρόνια, με στόχο την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων των αλυσίδων στα μεγάλα κέντρα, αλλά και την ευρύτερη γεωγραφική κάλυψη της εγχώριας -και όχι μόνο- αγοράς.
Σε αυτό το κομμάτι σημαντικό ρόλο παίζουν και οι εξαγορές άλλων ομοειδών επιχειρήσεων, κυρίως εκ μέρους των ισχυρών σούπερ μάρκετ που πρωταγωνιστούν.
Αυτό επιβεβαιώνει εν μέρει και το γεγονός ότι υπάρχουν όντως υπερκέρδη τα οποία επανεπενδύονται από τους ομίλους και, όπως φαίνεται, φέρνουν αυτή την εποχή ένα σερί από νέα deals, από παλιούς και νέους «παίκτες».
Ο αντίλογος είναι ότι ο επιχειρηματίας σαφώς έχει μεν κάθε δικαίωμα να επιδιώκει την αύξηση των εσόδων και των κερδών του, όπως και των μεριδίων του στην αγορά, διατηρεί, δε, την ευθύνη να μειώνει τις τιμές στο ράφι όσο του επιτρέπουν τα οικονομικά του περιθώρια, σε καιρούς που ο μέσος καταναλωτής υποφέρει από την ακρίβεια και στενάζει στα ταμεία.
Το πόσο κερδοφόρος θεωρείται μια εμπορική δραστηριότητα αποδεικνύεται και από τις νέες εισόδους επιχειρηματιών μεγάλης εμβέλειας στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Πληροφορίες, που είδαν το φως της δημοσιότητας, θέλουν θυγατρική της Motor Oil, ενεργειακού «κολοσσού» της οικογένειας Βαρδινογιάννη με έσοδα διψήφιου αριθμού δισ., να βρίσκεται προ της εξαγοράς της αλυσίδας μικρής λιανικής Τwenty Four Shopen, ενός «μικρού σούπερ μάρκετ», μίνι μάρκετ, που πουλά πλήθος κωδικών από την κατηγορία των τροφίμων και ποτών και διαθέτει δίκτυο άνω των 25 καταστημάτων. Εξέλιξη… παράλληλή της πρόθεσης από την AVE, που ανήκει, επίσης, σε μέλη της οικογένειας Βαρδινογιάννη, για εξαγορές σούπερ μάρκετ σε τέσσερις χώρες, όπου έχει την άδεια διαχείρισης του εμπορικού σήματος Carrefour, μη εξαιρουμένης της Ελλάδας, προηγήθηκε η συμφωνία για τη μικρή αλυσίδα Economy, με έντεκα καταστήματα το φθινόπωρο του 2023.
Στο νέο σερί εξαγορών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, με φόντο τον αθροιστικό ετήσιο τζίρο των 15 δισ. ευρώ, προστίθενται το 13ο συνολικά deal του leader της αγοράς Σκλαβενίτη, με τις υπογραφές προ ημερών για την αλυσίδα Υπεραγορές Παπαντωνίου στην Κύπρο (σ.σ.: εδώ πρόκειται για διεθνή επέκταση), όπως και αυτό της ΑΒ Βασιλόπουλος, τον Οκτώβριο, για τα σούπερ μάρκετ Τερζής στην Πελοπόννησο (σ.σ.: μετά τις ζημίες του 2022 η ΑΒ υλοποιεί πλάνο ανάτασης).
Αν υπολογίσουμε ότι ελληνική αλυσίδα από τις πέντε μεγαλύτερες φημολογείται ότι «βολιδοσκοπεί» κάποιον από τους μεσαίου μεγέθους «παίκτες», εφόσον προχωρήσει η υπόθεση, θα μιλάμε για mega deal!
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 22/11/2024)