Στο Συμβούλιο της Επικρατείας θα δοθεί η τελική απόφαση για το αν θα ισχύσει το Προεδρικό Διάταγμα 83 του 2022, το οποίο θέτει αυστηρές προδιαγραφές για τη λειτουργία ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών στην Ελλάδα.
Η παράταση για την εφαρμογή του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, που έχει δώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, ισχύει μέχρι τον προσεχή Μάρτιο, αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι θα επιχειρήσει να διορθώσει ορισμένες διατάξεις προκειμένου να μη χαθούν 700 θέσεις εργασίας από την οριστική απόσυρση 100 και πλέον ρυμουλκών.
Ωστόσο, οι Ελληνες ιδιοκτήτες ρυμουλκών, προκειμένου να διατηρήσουν σε λειτουργία τις εταιρίες τους, έχουν δαπανήσει περί τα 100 εκατ. ευρώ σε ναυπηγεία της Τουρκίας, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022.
Υπενθυμίζεται ότι με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα ρυθμίστηκαν θέματα των ρυμουλκών πλοίων αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές, τη δύναμη έλξης (Βollard Pull), τα κριτήρια ευστάθειας, τον πυροσβεστικό και αντιρρυπαντικό εξοπλισμό, καθώς και κατευθυντήριες οδηγίες για την ασφαλή διενέργεια των ρυμουλκικών εργασιών, σε εναρμόνιση με τα εφαρμοστέα πρότυπα, τις απαιτήσεις και τις σχετικές οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), των αναγνωρισμένων οργανισμών και τους κοινά αποδεκτούς κανόνες της ναυπηγικής επιστήμης και της ναυτικής τέχνης και εμπειρίας, για τη διασφάλιση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, των πληρωμάτων, των λιμενικών και λοιπών εγκαταστάσεων της χώρας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ
Η Πανελλήνια Ενωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Αγιος Νικόλαος» επισημαίνει πως η μόνη ώρα που τους ενδιαφέρει είναι η ώρα να ξεκινήσει η ολιγοπωλιακή εκμετάλλευση των λιμανιών της χώρας από αυτούς τους ίδιους. Και φυσικά δεν θα παραδεχτούν ποτέ ότι το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022 είναι κατ’ ουσία ένας «φωτογραφικός» κανονισμός προδιαγραφών των ρυμουλκών πλοίων, που προσπαθεί να επιβάλει ένα κανονιστικό πλαίσιο γεμάτο ασάφειες, σφάλματα και παράλογες προδιαγραφές και απαιτήσεις, με μοναδικό σκοπό να αποκλείσει από την αγορά το 90% των εν ενεργεία ρυμουλκών πλοίων και να δημιουργήσει συνθήκες κλειστού ολιγοπωλίου.
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος πήρε θέση υπέρ των απόψεων της Ενωσης «Αγίου Νικολάου», αλλά υπήρξε αντίδραση από την Ελληνική Ενωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, η οποία υποστήριξε: «Η έκθεση του ΝΕΕ για το Π.Δ. 83/2022 μας άφησε κυριολεκτικά άναυδους. Δεν γνωρίζουμε να υπάρχει επιτροπή επίσημου θεσμικού φορέα στον κόσμο που να δέχεται και να προτείνει επίσημα σε υπουργείο πράγματα που συντηρούν τον κίνδυνο και ενισχύουν την ανασφάλεια. Δεν υπάρχει τέτοιο προηγούμενο».
Ο νέος κανονισμός, που προώθησε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επί υπουργίας Γιάννη Πλακιωτάκη, για τις ρυμουλκήσεις πλοίων επικρίθηκε έντονα από πλοιοκτήτες εταιριών ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών σκαφών.
Υπήρξε, μάλιστα, και μεσολάβηση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, προκειμένου να δοθεί μια μεταβατική περίοδο, ώστε να δοθεί χρόνος σε εταιρίες που δεν διέθεταν ρυμουλκά με τις νέες σύγχρονες απαιτήσεις να αποκτήσουν είτε με αγορές είτε με ναυπηγήσεις νέα ρυμουλκά.
Το αποτέλεσμα ήταν από την ψήφιση του Προεδρικού Διατάγματος 82/2022 πλοιοκτήτες ρυμουλκών να προσφύγουν σε τουρκικά ναυπηγεία για κατασκευάσουν δέκα ρυμουλκά, που η συνολική τους αξία προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ.
Τα ρυμουλκά που ναυπηγήθηκαν σε ναυπηγεία της Τουρκίας είναι τα εξής:
- Νίκος Ζούρος: «Star», 7 εκατ. ευρώ.
- Vernicos Skafi: «V.S. III», 7 εκατ. ευρώ.
- Αντώνης Γελασάκης: «Captain Dimitris IV», 7 εκατ. ευρώ.
- NEMECA: «DIAS Z», 6,5 εκατ. ευρώ.
- IGMAR, του Ιγνάτιου Σπανόπουλου: «Christos», 8 εκατ. ευρώ.
- Promarine, του Μιχάλη Σπανόπουλου: «Protug 85-1», 8 εκατ. ευρώ.
- Promarine: «Protug 100», 7 εκατ. ευρώ.
- Promarine: «Protug 101», 7 εκατ. ευρώ.
- SVS: «SVI», 7 εκατ. ευρώ.
- SVS: «SVII», 7 εκατ. ευρώ.
Ο νέος τουρκικός νόμος και οι επιπτώσεις του στην ελληνική ναυτιλία
Αξίζει να επισημάνουμε για το ίδιο θέμα η τουρκική κυβέρνηση ψήφισε νόμο με τον οποίο προβλέπει ότι για να εγκατασταθεί μια εταιρία στην Τουρκία και να λειτουργήσει υπηρεσίες ρυμούλκησης και ναυαγιαίρεσης υποχρεωτικά θα πρέπει να διαθέτει νεότευκτο ρυμουλκό, το οποίο θα κατασκευαστεί σε ναυπηγείο της Τουρκίας, θα υψώσει την τουρκική σημαία και θα απασχολεί Τούρκους ναυτικούς.
Ναυτιλιακοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι θα ήταν σκόπιμο να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος προκειμένου να σχεδιαστούν και να κατασκευαστούν σύγχρονα ρυμουλκά στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες. Ηδη, όπως έγινε γνωστό, το ναυπηγείο του Μιχάλη Σπανόπουλου κατασκευάζει τέσσερα ρυμουλκά, αλλά ήδη δαπανήθηκαν στην Τουρκία 100 εκατ. ευρώ, με σημαντικές επιπτώσεις τόσο στις ναυτιλιακές εταιρίες που τα ναυπήγησαν όσο και στην εθνική μας οικονομία.
Ο κίνδυνος ακινητοποίησης και οι εργατικές απώλειες
Εξαιτίας του Προεδρικού Διατάγματος οι επιπτώσεις από την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματα 83/2022 είναι τεράστιες για τον κλάδο των ρυμουλκών και των ναυαγοσωστικών, δεδομένου ότι, αν δεν υπάρξει διορθωτική παρέμβαση της Πολιτείας, τον Μάρτιο του 2025 θα αποσυρθούν πάνω από 100 ρυμουλκά από τα λιμάνια της χώρας και θα χαθούν 700 και πλέον θέσεις εργασίας.
Επειτα από την αντίδραση των εταιριών διαχείρισης ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών, αλλά και του Ναυτικού Επιμελητηρίου, δόθηκαν δύο παρατάσεις για την ισχύ του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022. Επισημαίνεται ότι οι θιγόμενες εταιρίες ρυμουλκών έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022. Ωστόσο, έως και σήμερα η συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχει αναβληθεί δύο φορές και επίκειται να προσδιοριστεί νέα ημερομηνία για την επί ουσίας συζήτηση.
SOS για κίνδυνο αφανισμού του κλάδου και απειλής του ελεύθερου ανταγωνισμού
Με επιστολή τους οι εταιρίες που διαφωνούν με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα επισημαίνουν προς τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας:
«Επανερχόμαστε στο εν θέματι ζήτημα και σας καλούμε να παρέμβετε στην ήδη βεβαρημένη κατάσταση που υφίσταται, προς την έλευση της ομαλότητας και της διατήρησης του υγιούς ανταγωνισμού στον κλάδο των ρυμουλκών πλοίων, γνωρίζοντας το αίσθημα δικαίου, την ηθική και την εντιμότητα που σας διέπει.
Ειδικότερα, σας αναφέρουμε ότι στις τάξεις των πλοιοκτητών Ρ/Κ, οι οποίοι αγωνίζονται προς τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Π.Δ. το συντομότερο δυνατόν και έχοντας να υπερβούν πλήθος προβλημάτων, όπως η αναμονή προς ένταξη σε Α.Ο., παρά την πραγματοποίηση όλων των διαδικασιών προς ένταξη, επικρατεί ανησυχία και δυσφορία σχετικά με τη διασπορά είδησης ως προς την κατάρτιση νομοθετικής ρύθμισης περί προτεραιοποίησης λειτουργίας Ρ/Κ στους λιμένες της επικράτειας.
Δηλαδή. με παρέμβαση του κράτους να δίνεται το αποκλειστικό δικαίωμα λειτουργίας και εργασίας σε ελάχιστα και συγκεκριμένα Ρ/Κ, που τηρούσαν τις απαιτήσεις του Π.Δ πριν αυτό εκδοθεί, να εργάζονται κατά προτεραιότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα Ρ/Κ έως τη λήξη της παράτασης που χορηγήθηκε και προβλέπεται από τον Ν.5079/ΦΕΚ Α 215/2023/άρθρο 114 παρ.7 ή πιθανόν και έως ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ένταξης και των υπολοίπων.
Η κατάρτιση και η έκδοση μιας τέτοιας ρύθμισης εκ μέρους του υπουργείου σας θα επιφέρουν τον αφανισμό του κλάδου των ρυμουλκών προς όφελος λίγων πλοιοκτητών και ειδικότερα:
– Θα ενθαρρύνει και θα ενεργοποιήσει πρακτικές των μονοπωλίων και ολιγοπωλίων, δηλαδή την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας κατά την οποία η προσφορά αγαθού ή υπηρεσίας συγκεντρώνεται στα χέρια λίγων μόνο επιχειρήσεων.
– Θα επιτρέψει το προβάδισμα κάποιων έναντι άλλων.
– Θα επιτρέψει την εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.
– Θα ενθαρρύνει τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
– Θα αποτελεί πράξη αντίθετη προς τα χρηστά ήθη της ελεύθερης αγοράς.
– Δεν θα συνάδει με τα διαλαμβανόμενα διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας περί υγιούς ανταγωνισμού, ελεύθερης αγοράς, αθέμιτου ανταγωνισμού, που προβλέπονται στους Ν.3959/ΦΕΚ 93Α/2011 – Ν.146/1914, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.
– Θα επιφέρει αύξηση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών ως επακόλουθο του μονοπωλιακού χαρακτήρα που θα επικρατήσει με αρνητικές επιπτώσεις στην εμπορική ανάπτυξη των λιμένων και τη ναυτιλιακή κοινότητα».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 22/11/2024)