Τι αλλάζει μετά την εξαγορά της Piaggio Aerospace

Συμφωνία με τις πρώτες αναλύσεις, η τουρκική Baykar ενισχύεται σημαντικά στην κατασκευή μη επανδρομένων εναέριων συστημάτων 

Κομβική κίνηση φαίνεται ότι αποτελεί για την Τουρκία η εξαγορά της Piaggio Aerospace από την Baykar, μια συμφωνία η οποία στην Ελλάδα πέρασε στα «ψιλά». Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις αναλυτών, η τουρκική εταιρία πλέον μοιάζει να παίρνει κεφάλι σε διεθνές επίπεδο στην κατασκευή ακόμα σύγχρονων μη επανδρωμένων εναέριων συστημάτων, κάτι το οποίο φυσικά δεν πρέπει να περνά απαρατήρητο σε σχέση με τη διασφάλιση των εθνικών συμφερόντων της Ελλάδας.

Οπως αναφέρεται στην πρόσφατη αναφορά της προϊσταμένης του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στη Ρώμη, Χρυσοβαλάντου Σταμπουλή, στις 30 Δεκεμβρίου 2024 η τουρκική εταιρία παραγωγής μη επανδρωμένων αεροσκαφών Baykar ανακοίνωσε ότι η ιταλική κυβέρνηση ενέκρινε, στις 27 Δεκεμβρίου 2024, την εξαγορά της Piaggio Aerospace. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Επιχειρηματικότητας (Ministry of Enterprises and Made in Italy), η τουρκική εταιρία επελέγη μεταξύ τριών υποψήφιων αγοραστών, διότι η προσφορά της εκρίθη ως η καταλληλότερη/

Οι δεσμεύσεις

Στο πλαίσιο της εν λόγω εξαγοράς, η Baykar δεσμεύτηκε να διατηρήσει και να επεκτείνει την παραγωγή αεροσκαφών και τις συναφείς δραστηριότητες τεχνικής υποστήριξης, καθώς και τη συντήρηση κινητήρων και την κατασκευή εξαρτημάτων κινητήρων. Οι οικονομικές λεπτομέρειες της συμφωνίας δεν έχουν ακόμη γνωστοποιηθεί.

Το γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας σημειώνει: «Η Baykar αποτελεί κορυφαίο εξαγωγέα αμυντικών προϊόντων της Τουρκίας. Το 2023 το 90% των εσόδων της προήλθε από εξαγωγές, οι οποίες ανελθούσες σε 1,8 δισ. δολ. κατέγραψαν αύξηση 600 εκατ. σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Εως και τον Αύγουστο 2024 η τουρκική εταιρία έχει υπογράψει συμφωνίες με 34 χώρες για την προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης “Bayraktar TB2” και με 10 χώρες για την πώληση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης βαρέως τύπου “Akıncı”».

Η ιταλική εταιρία Piaggio Aerospace δραστηριοποιείται στην κατασκευή αεροσκαφών και κινητήρων για τον ιδιωτικό τομέα και τον στρατό. Είναι ιδιαίτερα γνωστή για τα αεροσκάφη «P.180 Avanti». Συστάθηκε το 1884 και έκτοτε ειδικεύεται στον σχεδιασμό, στην κατασκευή και τη συντήρηση αεροσκαφών, UAV και κινητήρων, ενώ έχει αναπτύξει και τα μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα «P.1HH HammerHead» και «P.180 Avanti». Το 2018 τέθηκε υπό καθεστώς αναγκαστικής διαχείρισης λόγω οικονομικών δυσκολιών, αλλά διατηρήθηκε σε πλήρη λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκεια των τελευταίων έξι ετών.

Το παρασκήνιο πίσω από την πώληση της εμβληματικής ιταλικής εταιρίας

Το υπουργείο Επιχειρήσεων και Made in Italy ενέκρινε λίγο προτού «φύγει» το 2024 (στις 27 Δεκεμβρίου) την πώληση των Piaggio Aero Industries και Piaggio Aviation στην τουρκική εταιρία Baykar, που δραστηριοποιείται στον αμυντικό τομέα, με ειδίκευση στην παραγωγή drones και στις προηγμένες τεχνολογίες αεροδιαστημικής.

Πλέον, η εμβληματική ιταλική εταιρία περνά στα χέρια του Selçuk Bayraktar, Τούρκου μηχανικού και επιχειρηματία και διευθύνοντος συμβούλου Τεχνολογίας της Baykar Technologies, της μεγάλης αμυντικής εταιρίας που ειδικεύεται στα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV). Ο S. Bayraktar είναι παντρεμένος με τη Sümeyye Erdoğan, κόρη του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στη Ρώμη, η Baykar θα αποκτήσει το σύνολο των εταιρικών συγκροτημάτων της Piaggio Aerospace, μίας εκ των παλαιοτέρων αεροπορικών εταιριών (ίδρυση 1884). Η Piaggio Aerospace, με έδρα τη Villanova d’Albenga (Liguria), δραστηριοποιείται στην παραγωγή αεροσκαφών και κινητήρων για ιδιώτες, κράτη και στρατιωτικούς φορείς, με το χρέος της να προσεγγίζει στο τέλος του 2018 τα 620 εκατ. ευρώ. Η αξιακή αποτίμηση της ιταλικής επιχείρησης δεν είναι εισέτι γνωστή, ενώ ο φάκελος της εξαγοράς θα τεθεί υπό εξέταση στη βάση άσκησης «golden power», του συνόλου ειδικών εξουσιών, που δύναται να αξιοποιήσει η ιταλική κυβέρνηση για την προστασία στρατηγικών τομέων ύψιστου εθνικού συμφέροντος.

Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η ιταλική εταιρία εκτίμησε την πρόταση εξαγοράς της Baykar ως την προσφορότερη -μετά την εξέταση τριών οριστικών και δεσμευτικών προσφορών από ισάριθμους διεθνείς βιομηχανικούς παράγοντες- για την εγγύηση συμφερόντων των εργαζομένων και των πιστωτών, καθώς και για την επανέναρξη των βιομηχανικών προοπτικών του ομίλου. Η τουρκική εταιρία δεσμεύεται να διατηρήσει και να ενισχύσει την παραγωγή τόσο αεροσκαφών όσο και κινητήρων, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών δραστηριοτήτων τεχνικής, υλικοτεχνικής και εκπαιδευτικής υποστήριξης όσο και της συντήρησης και κατασκευής εξαρτημάτων κινητήρα.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Επιχειρήσεων και Made in Italy, Adolfo Urso, δήλωσε ότι η επανεκκίνηση της Piaggio Aerospace είναι εγγυημένη χάρη σε «ένα ξεκάθαρο και φιλόδοξο βιομηχανικό όραμα», καταλήγοντας: «Επειτα από έξι χρόνια αναμονής επιστρέφουμε το μέλλον στην Piaggio Aerospace, ένα στρατηγικό κεφάλαιο για τη χώρα μας, με μακροπρόθεσμη προοπτική παραγωγής, προστατεύοντας εταιρικά συγκροτήματα και εργατικό δυναμικό». Πρόσθεσε ότι η υπό επιτροπεία εταιρία κατάφερε τα τελευταία έτη να δημιουργήσει ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο παραγγελιών, διατηρώντας έτσι πλήρεις τις λειτουργίες της καθ’ όλη την περίοδο, μια διαχείριση που της επέτρεψε να τηρήσει τις αναληφθείσες δεσμεύσεις απέναντι στο πελατολόγιό της, αυτοχρηματοδοτώντας τη δραστηριότητά της χωρίς την καταφυγή σε τραπεζική χρηματοδότηση ή δημόσιες εισφορές, ενώ παράλληλα ανέπτυξε και μια πιο προηγμένη έκδοση του αεροσκάφους «P.180».

Από την πλευρά του, σύμφωνα με το ελληνικό γραφείο ΟΕΥ, ο πρόεδρος της Baykar, Selçuk Bayraktar, εστίασε στη σημασία διατήρησης της ιστορικής ταυτότητας της εταιρίας και της προώθησης της τεχνολογικής καινοτομίας. Την υπόσχεση αυτή εξωτερίκευσε και ο διευθύνων σύμβουλος Haluk Bayraktar, δηλώνοντας ότι η Piaggio Aerospace θα παραμείνει σύμβολο της ιταλικής αεροπορίας.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025)

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ