Η γιγαντιαία αγορά, οι κινήσεις της κυβέρνησης και ποια έργα τραβούν το ενδιαφέρον
Ενόψει Brexit, η Βρετανία στρέφει το βλέμμα της προς μια «βιομηχανία» που είναι τρομερά κερδοφόρα: Αυτή της τέχνης, την οποία θέλει να προφυλάξει και να ενισχύσει. Σε έναν τομέα που παρέχει περίπου 41.700 νευραλγικές θέσεις εργασίας –για εξειδικευμένους- και άλλες 94.710 σε «περιφερειακές» υπηρεσίες, όπως η ασφάλιση, η μεταφορά και αποθήκευση, τα έργα τέχνης έχουν εξελιχθεί σε έναν προσοδοφόρο κλάδο για τη χώρα.
Η δημοσιονομική του προσφορά μέσω φόρων κ.α., το 2016 ξεπέρασε τα 1,46 δισεκατομμύρια λίρες. Και, εκτός αυτού, ο πολιτιστικός τουρισμός, συνεισφέρει στο 40% του τουριστικού τομέα της Αγγλίας!
Όλα αυτά και πολλά ακόμα, συνεισφέρουν στο να διατηρεί η Βρετανία ένα status ως ένα από τα τρία κορυφαία διεθνή hubs της αγοράς τέχνης, μαζί με τις ΗΠΑ και την Κίνα. Για να διατηρήσει αυτή την θέση, χρειάζεται να προσελκύσει τα καλύτερα έργα τέχνης που βγαίνουν προς πώληση από όλο τον κόσμο.
Και, γι’ αυτό τον κόσμο, η αγγλική κυβέρνηση κινείται στην κατάργηση του ΦΠΑ 5% στα έργα τέχνης που εισάγονται, που είχε επιβάλλει η Έβδομη Ντιρεκτίβα της ΕΕ. Άλλωστε, όπως ο πρόεδρος της BAMF, Anthony Browne, «πέρυσι, αυτή η χρέωση έφερε στο κράτος κέρδη από φόρους μόλις 49 εκατ. λιρών».
Την ίδια ώρα, η αγορά παρακολουθεί την πτώση των έργων Βικτοριανής τέχνης, ενώ η «μόδα» της εποχής γυρνά προς το μοντέρνο. Για παράδειγμα, στη δημοπρασία του Sotheby’s την προηγούμενη εβδομάδα (Victorian Sale), δύο πίνακες του Albert Moore, οι οποίοι είχαν πουληθεί για 62.000 και 91.000 λίρες το ’89 και το ’90, δεν βρήκαν αγοραστή, ούτε καν όταν η τιμή τους είχε πέσει στις 24.000 λίρες έκαστος. Βέβαια, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις.
Όπως ο πίνακας με την κοκκινομάλλα καλλονή Lady Lilith του Dante Gabriel Rossetti, που πουλήθηκε στην Ιαπωνία το 1988 για 115.000 λίρες και πουλήθηκε στη συγκεκριμένη δημοπρασία τώρα, για 680.500.
Στη δημοπρασία του Christie’s, η συλλογή του Rod Stewart πουλήθηκε σχεδόν όλη, εκτός από κάποια κομμάτια ασιατικής τέχνης.
Όμως το star lot ο ρομαντικός πίνακας John William Waterhouse για την ιστορία της Ισαβέλλας, πουλήθηκε πολύ κάτω από την εκτίμηση του 1 εκατομμυρίου λιρών. Ο απρόσμενος άσος στο μανίκι του οίκου ήταν η όμορφη Οφηλία από τον Γάλλο καλλιτέχνη Jean-Baptiste Bertrand, που ξεπέρασε τις προσδοκίες για να πουληθεί για £97,500.
Από την έντυπη έκδοση