Ο «αόρατος leader» που ξαναχτίζει ένα brand

Πώς ο Uchida αλλάζει δρόμο στη Nissan στη μετά Ghosn εποχή – Ο εξορθολογισμός και το νέο focus

 

Τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν, μετά τη θύελλα της δραματικής απόδρασης του Carlos Ghosn από την Ιαπωνία, ο Makoto Uchida αναλάμβανε τη νευραλγική θέση του CEO της Nissan, όλοι περίμεναν ότι ο 53χρονος, μέχρι πρότινος επικεφαλής των δραστηριοτήτων της μάρκας στην Κίνα θα «έβγαινε» δυναμικά μπροστά. Αντιθέτως, την κρίσιμη παρουσίαση για το σχέδιο του turnaround της Nissan, έκανε το «νούμερο 2» της μάρκας, Ashwani Gupta. Ο επικεφαλής, άκουγε ήσυχος μαζί με τους άλλους διευθυντές. Κάπως έτσι, κάποιοι συνάδελφοί του, του έβγαλαν το παρατσούκλι «αόρατος», στηλιτεύοντας τους χαμηλούς τόνους που είχε υιοθετήσει.

 

Δεν θα αργούσε πολύ να αποδείξει ότι έκαναν τεράστιο λάθος. Ήταν οι ίδιες μέρες που ξέσπαγε η μεγάλη επιδημία στη Wuhan της Κίνας, εκεί όπου βρίσκονταν -αποκλεισμένοι- η σύζυγος και τα δύο παιδιά του Uchida. Την ίδια ώρα ωστόσο ο Uchida, αντί να πανικοβληθεί -όπως όλοι περίμεναν- έδινε… μαθήματα leadership. Με συνεχή μηνύματα προς τους εργαζομένους του ιαπωνικού κολοσσού, φρόντιζε να τους εμψυχώνει και να τους δίνει τις σωστές οδηγίες για να προφυλαχθούν από τον κορωνοϊό. «Είναι οικογένειά μου και αυτοί και πρέπει να τους φροντίσω», λέει. Την ίδια ώρα, το lockdown σε όλο τον πλανήτη, τον έφερνε αντιμέτωπο με αυτό που κάθε leader θα βρεθεί, κάποια στιγμή της ζωής του: Σκληρές αποφάσεις. Στη Βαρκελώνη, η Nissan κλείνει το εργοστάσιό της, απολύοντας 3.000 εργαζομένους, με κόστος περίπου 1,5 δισεκατ. ευρώ.

 

Αν ο Ghosn παρέλαβε τη Nissan στο χείλος της καταστροφής και την μετέτρεψε ξανά σε κολοσσό μέσω της συμμαχίας με τη Renault και τη Mitsubishi, ο Uchida θέλει να επαναλάβει τον θρίαμβο, αλλά χωρίς side players. «Είναι η δουλειά μου και η δουλειά της διοίκησης, να κατευθύνουμε την εταιρία στη σωστή κατεύθυνση», λέει ο ιδιος. Συχνά ως τώρα, μιλώντας με εργαζομένους για τις προσπάθειες να «ξαναχτίσει» το brand από την αρχή, ο Uchida συχνά μίλαγε για το νέο “Nissan Way”, τονίζοντας ότι η εταιρική κουλτούρα του ομίλου πρέπει να αλλάξει, ώστε να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις ανάγκες του πελάτη σε κάθε αγορά. «Για να ξαναβρούμε αυτή την κατεύθυνση, θα βιώσουμε πόνο», έλεγε ο Uchida. Και πώς θα γίνει αυτό;

 

Η εποχή Ghosn χαρακτηρίστηκε από την επιθετική πολιτική αναζήτησης μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς και πωλήσεων, κάτι που σημαίνει ότι η εστίαση είχε γίνει στην κερδοφορία. Στο τετραετές πλάνο -ισχύος ως το 2023- που παρουσίασε τώρα, στην εποχή του Uchida, η Nissan, ο στόχος είναι η επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, χρηματοοικονομικής σταθερότητας και κερδοφορίας έως το τέλος της χρήσης 2023. Το κλιμακούμενο σχέδιο, περιλαμβάνει εξορθολογισμό κόστους και βελτιστοποίηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Kαι επιστροφή στο δόγμα του ιδρυτή της Nissan, Yashisuke Aikawa, που από το 1880 έλεγε: «Tόλμα να κάνεις αυτά που δεν κάνουν οι άλλοι».

 

Στο πλαίσιο του τετραετούς σχεδίου, η Nissan θα αναλάβει αποφασιστική δράση για να μετασχηματίσει την επιχειρησιακή λειτουργία της, εξορθολογίζοντας μη κερδοφόρες δραστηριότητες και πλεονάζουσες εγκαταστάσεις, παράλληλα με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Η εταιρία θα μειώσει επίσης το σταθερό κόστος, εξορθολογίζοντας την παραγωγική της ικανότητα, την παγκόσμια γκάμα των προϊόντων της και τα έξοδα.

 

Τώρα, ο Makoto Uchida, αποκαλεί την κουλτούρα αυτή που εγκαινιάζει με τον όρο “Nissan-ness”, καθώς επικεντρώνεται σε δύο στρατηγικούς τομείς, με βάση τη φήμη της Nissan στην καινοτομία, την κατασκευή, την εστίαση στους πελάτες και την ποιότητα, παράλληλα με έναν συνεχή μετασχηματισμό: Τον εξορθολογισμό και προτεραιότητα στις βασικές αγορές. Ο ίδιος περιγράφει τη μετάβαση: «Το πλάνο του μετασχηματισμού μας στοχεύει στη διασφάλιση σταθερής ανάπτυξης, αντί της υπερβολικής επέκτασης των πωλήσεων. Τώρα θα επικεντρωθούμε στις βασικές μας ικανότητες και θα βελτιώσουμε την ποιότητα των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων μας, διατηρώντας παράλληλα την οικονομική πειθαρχία και εστιάζοντας στα καθαρά έσοδα ανά μονάδα για την επίτευξη κερδοφορίας».

 

 

AΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ