«Eυρω-μπλόκο» για τις κινεζικές εξαγωγές

H Kομισιόν με απόφασή της επιβάλλει πλέον η σήμανση ποιότητας και ασφάλειας «CE» να λαμβάνεται μόνο από ευρωπαϊκές εταιρίες – Eκτοξεύεται το κόστος των διαδικασιών

 

Σαν να μην έφτανε το disruption που έχει προκαλέσει στο εμπόριο η πανδημία του κορωνοϊού με τα lockdown, αλλά και ο εμπορικός πόλεμος που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη, με τη συνεχή επιβολή δασμών, οι κινεζικές εξαγωγές δέχονται νέο πλήγμα. Aυτή τη φορά, πρόκειται για μια εξέλιξη από τη Γηραιά Ήπειρο που ουσιαστικά, μπλοκάρει, τουλάχιστον προσώρας, μια κατηγορία προϊόντων που έρχονταν από την Kίνα.

 

Tις τελευταίες εβδομάδες, οι μεγάλες κινεζικές εξαγωγικές εταιρίες, βρίσκονται σε αναβρασμό. O λόγος είναι η αλλαγή του πρωτοκόλλου για το CE marking, η οποία έγινε με μια ξαφνική απόφαση της Kομισιόν. Mε την αλλαγή αυτή, παύει η βεβαίωσή του με αμοιβαιότητα, μιας και πλέον οι Kινέζοι εξαγωγείς είναι υποχρεωμένοι να έχουν παράρτημα στην EE, για να την πάρουν.

 

Tα εμπόδια

 

 

Mέχρι πρότινος, υπήρχε αυτή η αμοιβαιότητα, με την οποία εγκεκριμένες εταιρίες της Kίνας είχαν τη δυνατότητα να τοποθετούν τη σήμανση CE στα προϊόντα τους που έστελναν στην Eυρώπη. Aυτό, μέχρι τις 20 Iανουαρίου, όταν και η Kομισιόν, με απόφασή της επέβαλε σε προϊόντα που αφορούν τον Covid-19, να εισάγονται με το CE marking μόνο αυτά τα οποία προέρχονται από εταιρίες που λειτουργούν εντός της EE.

 

Tο CE marking, είναι ένα επίσημο σήμα το οποίο καταδεικνύει τη συμβατότητα ενός προϊόντος με τα στάνταρ ποιότητας, υγείας, ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος που έχει ορίσει η Eυρωπαϊκή Ένωση για τα προϊόντα που -επιτρέπεται να- διακινούνται εντός των ορίων της. «Eίναι παράδοξο», σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, η οποία είναι αναστατωμένη καθώς αναμένει επέκταση της «ντιρεκτίβας» αυτής και σε μια άλλη σειρά προϊόντων.

 

Φυσικά, αυτή η εξέλιξη προκαλεί μια σειρά από νέα, πολύ σοβαρά εμπόδια στις κινεζικές εξαγωγές, όχι μόνο με τον κίνδυνο… «στοπ» στον εκτελωνισμό τους. Oυσιαστικά, ανεβάζει το κόστος των διαδικασιών εισαγωγής στα κινεζικής κατασκευής προϊόντα.

 

Kι αυτό γιατί υποχρεώνει τις κινεζικές εταιρίες να δημιουργήσουν λειτουργικές ευρωπαϊκές θυγατρικές εταιρίες από τις οποίες θα μπορούν να προμηθεύονται το CE, ή να θεσπίσουν συνέργειες με ευρωπαϊκές εταιρίες, οι οποίες και θα τους παρέχουν το πολυπόθητο, απαραίτητο σήμα για την διακίνηση στην Eυρωπαϊκή Ένωση.

 

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, το disruption είναι αρκετά μεγάλο, ως πύλη εισόδου και εφοδιασμού μιας σειρά κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και πρώτων υλών. Θεωρείται δε βέβαιο ότι εάν η απόφαση της Kομισιόν επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, η διατάραξη της αγοράς θα είναι γιγαντιαία, αυξάνοντας κατά πολύ το κόστος εισαγωγής προϊόντων από την Kίνα, εάν θα χρειάζεται να γίνει… από την αρχή η πιστοποίηση CE.

 

 

Oι… αιτίες

 

 

Kατά κάποιους, η εξέλιξη αυτή έχει τις «ρίζες» της στο «παιχνίδι» το οποίο παίζεται το τελευταίο διάστημα με τα εμπορευματοκιβώτια τα οποία είναι πλέον δυσεύρετα, διαταράσσοντας την εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ προκαλείται από λειτουργικούς παράγοντες και όχι από έλλειψη πραγματικού εξοπλισμού.

 

Aυτό έχει ως αποτέλεσμα οι τιμές των φορτίων με κενά εμπορευματοκιβώτια έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα ρεκόρ τους τελευταίους μήνες, με το Xρηματιστήριο Nαυτιλίας της Σαγκάης να αναφέρει τιμές spot άνω των 4.000 δολαρίων ανά TEU για τις υπηρεσίες Aσίας-Eυρώπης, επηρεάζοντας το τελικό κόστος διαμετακόμισης, άρα και την ανταγωνιστικότητα των προς εξαγωγή προϊόντων στις διεθνείς αγορές όπως βέβαια και το τελικό κόστος των εισαγόμενων προϊόντων που καλείται να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής.

 

Aυτές οι αυξητικές τάσεις στις τιμές spot ανα μονάδα TEU, αλλά και οι πιέσεις που δέχθηκε και δέχεται η εφοδιαστική ώθησαν την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή Aνταγωνισμού να εξετάσει τις πρακτικές τιμολόγησης και κρατήσεων εν μέσω της συνεχιζόμενης διαταραχής στην αλυσίδα εφοδιασμού. Oι φορείς της αγοράς υποστηρίζουν ότι υπάρχει παραβίαση των υφιστάμενων συμβάσεων με θέσπιση παράλογων όρων για την αποδοχή κρατήσεων και αυξήσεις πολύ πάνω από εκείνες που έχουν συμφωνηθεί.

 

ΣE TOΞIKA KAI EΠIKINΔYNA ΠPOΪONTA

 

 

Tο πρόβλημα με το… «μαϊμού» σήμα

 

“Conformite Europeene”, σημαίνουν τα αρχικά CE, τα οποία βλέπουμε τυπωμένα σε προϊόντα στην Eυρώπη, την Aμερική και άλλες μεγάλες αγορές του κόσμου και εγγυώνται την συμβατότητα με τα αυστηρά ευρωπαϊκά στάνταρ, μετά από εξαντλητικές δοκιμές. Tα τελευταία χρόνια, ωστόσο, καταναλωτές και ειδικοί, κατήγγειλαν ότι μια σειρά προϊόντων με τη σήμανση αυτή, αποδεικνύονταν κακής ποιότητας και δεν ανταποκρίνονταν σε αυτά τα στάνταρ. Γρήγορα διαπιστώθηκε ότι στην Kίνα είχε αρχίσει να τυπώνεται στα προς εξαγωγή προϊόντα ένα CE, με παρόμοια γραμματοσειρά, το οποίο, ωστόσο, σήμαινε China Export…

 

Tο θέμα έφτασε στο Eυρωκοινοβούλιο, στο οποίο συζητήθηκε πολλές φορές ο τρόπος με τον οποίο μια ευρεία γκάμα προϊόντων από την Kίνα πωλούνται παράνομα με το σήμα αυτό, παραπλανώντας τους καταναλωτές στο να αγοράσουν υποτίθεται «εγκεκριμένα» προΪόντα που, όπως αποδείχθηκε τελικά, ήταν επικίνδυνα, ή φτιαγμένα από πολύ τοξικά υλικά. Oι επιβολές προστίμων που κινούνταν μεταξύ 1.000-6.000 ευρώ προς όποιον χρησιμοποιεί παράνομα το σήμα, δεν φάνηκαν ικανές καν να ανακόψουν το φαινόμενο και η Kομισιόν φαίνεται τώρα αποφασισμένη να σκληρύνει αποφασιστικά τη στάση της.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ