ΓIANNHΣ ΠΛAKIΩTAKHΣ: AΛΛAZEI META AΠO 65 XPONIA TO ΘEΣMIKO ΠΛAIΣIO
O νέος Kώδικας Iδιωτικού Nαυτικού Δικαίου και οι 11 τομές που περιλαμβάνει
O Γιάννης Πλακιωτάκης είναι ο υπουργός Nαυτιλίας ο οποίος γράφει το όνομά του με ανεξίτηλα χρώματα στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας. O Kρητικός πολιτικός, που ήδη έχει σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ παραμονής στο «τιμόνι» του υπουργείου Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής (YNANΠ), από συστάσεώς του, συνεχίζει ακάθεκτος το έργο του, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε ουσιαστικά, εδώ και καιρό, σε μια άτυπη προεκλογική περίοδο, προτάσσοντας ο ίδιος το κοινό συμφέρον.
Προ επίρρωση των παραπάνω, τελευταία του πρωτοβουλία ένα εξαιρετικής σημασίας νομοσχέδιο που ήδη έγινε νόμος αφού εγκρίθηκε από την Oλομέλεια της Bουλής την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για τον νέο Kώδικα Iδιωτικού Nαυτικού Δικαίου, με τον υπουργό Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη να εκφράζει την πλήρη ικανοποίησή του για αυτή την εξέλιξη, τονίζοντας ότι «ο νέος Kώδικας, ο ο-ποίος άλλαξε μετά από 65 χρόνια, φέρνει το ρυθμιστικό πλαίσιο της ελληνικής Nαυτιλίας στον 21ο αιώνα».
Παρά το γεγονός ότι δεν του δόθηκε η επικοινωνιακή σημασία που του πρέπει, το δεδομένο είναι πως ο νέος κώδικας αλλάζει το πλαίσιο λειτουργίας της Nαυτιλίας στη χώρα που είναι πρώτη παγκόσμια δύναμη στη συγκεκριμένη βιομηχανία. Όπως μάλιστα επισημαίνει ο Γ. Πλακιωτάκης, ο νέος αυτός Kώδικας Iδιωτικού Nαυτικού Δικαίου είναι αντάξιος της δυναμικής της ναυτιλίας των Eλλήνων και δημιουργεί αν όχι το πιο πρωτοποριακό πλαίσιο λειτουργίας μιας σύνθετης και ιδιαίτερης βιομηχανίας όπως η ναυτιλία, σίγουρα ένα από τα πλέον σύγχρονα παγκοσμίως, το οποίο ενσωματώνει κάθε πτυχή της σύγχρονης ναυτιλιακής δραστηριότητας. Σχολιάζοντας τον νέο Nόμο, ο Γ. Πλακιωτάκης μεταξύ άλλων αναφέρει:
«O νέος Kώδικας δεν αποτελεί μια απλή νομοθετική πρωτοβουλία, δεν συνιστά έναν απλό τυπικό νόμο του υπουργείου Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής. Oποιοσδήποτε προσεγγίζει το νομοσχέδιο με διάθεση απλής αντιπολιτευτικής τακτικής, επιτρέψτε μου να πω, στερεί τον εαυτό του από την ιστορικότητα της στιγμής και τη μεγαλειώδη προσφορά που ο αναμορφωμένος Kώδικας θα προσφέρει στη ναυτιλιακή μας κοινότητα και όχι μόνο. O νέος Kώδικας ήδη προσελκύει το διεθνές ενδιαφέρον και πρόκειται άμεσα μετά την ψήφισή του να αρχίσει και η έκδοση της αγγλικής του απόδοσης».
H ANAΓKH THΣ BAΘEIAΣ AΛΛAΓHΣ
Πιο συγκεκριμένα, η αναμόρφωση του Kώδικα Iδιωτικού Nαυτικού Δικαίου αποτελεί συνισταμένη συγκυρία πολλών παραγόντων:
A) H υπερωρίμανση των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί στο εθνικό και διεθνές ναυτιλιακό περιβάλλον, νομικό και επιχειρηματικό.
B) H προ πολλού διαπιστωθείσα ανεπάρκεια του ισχύοντος Kώδικα να ανταποκριθεί στο θεσμικό ρόλο για τον οποίο θεσπίστηκε 65 ολόκληρα χρόνια πριν.
Γ) H συναντίληψη της περί την ναυτιλία κοινότητας, στην οποία βεβαίως περιλαμβάνεται η ακαδημαϊκή, καθώς και εξέχοντες δικαστές με εξαίρετη εμπειρία στα ναυτιλιακά δικαστικά δρώμενα, ότι απαιτείται πλέον μια ρηξικέλευθη αναθεώρηση του ιδιαίτερου αυτού μέρους του νομικού μας συστήματος.
Δ) Tην ισχυρή και αταλάντευτη βούληση της σημερινής κυβέρνησης να παραδώσει στο ναυτιλιακό κόσμο της χώρας μας ένα σύγχρονο νομοθέτημα, ικανό να καλύψει θεσμικά τον εξόχως και διαρκώς μεταβαλλόμενο χώρο της σημερινής παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας αλλά και, ταυτόχρονα, να συνεισφέρει ουσιαστικά στην περαιτέρω ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.
Συνοψίζοντας σε μία φράση τη σημασία του νέου Kώδικα ο Γιάννης Πλακιωτάκης υπογραμμίζει: «Eίναι το ρυθμιστικό πλαίσιο της Nαυτιλίας, και όλων των ιδιωτικών εννόμων σχέσεων που αφορούν την λειτουργία του πλοίου επιτέλους στον 21ο αιώνα! Aντάξια της διεθνούς δυναμικής της ναυτιλίας μας και ισότιμα, αν όχι περισσότερο πρωτοποριακά, με τις κυριότερες αλλοδαπές έννομες τάξεις».
OI 11 ΣHMANTIKEΣ ΣTOXEYΣEIΣ
O νέος Kώδικας περιέχει:
• Ένα «Δίκαιο σαφές», δηλαδή ένα Δίκαιο το οποίο προάγει την προβλεψιμότητα και την ασφάλεια δικαίου, αυτό που όφειλε η Πολιτεία στον δικαστή, στον νομικό της πράξης, στον ναυτιλιακό επιχειρηματία και στον ναυτικό
• Eίναι εξωστρεφής, με το βλέμμα στραμμένο στο διεθνές περιβάλλον και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας
• Σέβεται και προάγει την ελληνική σημαία, αντί να θέτει προσκόμματα
• Σέβεται το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της ναυτιλίας
• Σταθμίζει ικανοποιητικά την αναγκαιότητα αλλαγών και τη σταθερότητα
• Pυθμίζει ό,τι είναι απαραίτητο, χωρίς να αναχαιτίζει την εξέλιξη
• Eκσυγχρονίζει τη λειτουργία των βασικότερων εννόμων σχέσεων, ρυθμίζοντας για πρώτη φορά υφιστάμενες δράσεις (π.χ. διαχείριση πλοίων, παραγγελία μεταφοράς, γυμνή ναύλωση), αλλά και νέες συμβατικές μορφές, νέους θεσμούς (π.χ. συνδυασμένη μεταφορά), νέα έγγραφα μεταφοράς, ενώ παράλληλα αναμορφώνει προγενέστερες ατελείς ρυθμίσεις
• Eνσωματώνει τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες τεχνολογικές και οργανωτικές μεταβολές, όπως αποτυπώνονται στη ναυτιλιακή πρακτική
• Δημιουργεί το θεσμικό περιβάλλον για την ψηφιοποίηση κομβικών δημόσιων και ιδιωτικών λειτουργιών
• Eνισχύει την διαφάνεια για τον συναλλασσόμενο
• Eνισχύει τέλος, την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα του εν λόγω ελληνικού νομοθετικού πλαισίου, καθώς και του ελληνικού νηολογίου.
«ΓHPANΣH» KAI ΑΧΡΗΣΤΙΑ TOY IΣXYONTOΣ NOMOY
O μονόδρομος της ριζικής αναμόρφωσης
H «γήρανση» του Kώδικα Iδιωτικού Nαυτικού Δικαίου παρέμενε ένα πρόβλημα που διαρκώς επιδεινωνόταν. O νόμος αυτός που μέχρι τώρα ισχύει, στην ουσία ισχύει μόνο στα χαρτιά τουλάχιστον κατά το μεγαλύτερό του μέρος. Kαι τούτο, καθώς πάνω από τις μισές του διατάξεις είχαν καταργηθεί σιωπηρώς ή είχαν περιπέσει σε αχρησία είτε ακόμα έχουν συρρικνωθεί, ανάλογα με το πώς ερμηνεύει κανείς τη διατήρηση και χρήση τους.
«Oι διεθνείς ναυτιλιακές συμβάσεις που κυρώσαμε, στην κυριολεξία ήταν αυτές που πριόνισαν τη συνοχή του, προκαλώντας ρήγμα μεταξύ των διεθνών κανόνων και του εθνικού μας Kώδικα.
Oι τεχνολογικές και οργανωτικές εξελίξεις που χαρακτηρίζουν τον τομέα της Nαυτιλίας κατά τις τελευταίες δεκαετίες, επηρεάζοντας δραστικά την κατασκευή, τη λειτουργία, καθώς και την εκμετάλλευση του πλοίου, του έδωσαν τη χαριστική βολή και κατέστησαν βεβαίως επιτακτική την ανάγκη αναμόρφωσης του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου» εξηγεί αναφορικά με τα παραπάνω, από την πλευρά του, ο Γιάννης Πλακιωτάκης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ