Τα έμβρυα μπορούν να «αποκωδικοποιήσουν» τον λόγο ακόμη και τρεις μήνες πριν από τη γέννησή τους. Αυτό έδειξε μελέτη γάλλων ερευνητών του Εργαστηρίου GRAMFC (Groupe de Recherche sur l’ Analyse Multimodale de la Fonction Cérébrale) που βασίστηκε σε λεπτομερείς απεικονίσεις του εγκεφάλου 12 βρεφών τα οποία είχαν γεννηθεί πρόωρα.
Ξέρουν συλλαβές από τις 28 εβδομάδες της κύησης
Μόλις στις 28 εβδομάδες της κύησης τα βρέφη φάνηκε ότι μπορούσαν να διακρίνουν μεταξύ διαφορετικών συλλαβών όπως «γκα» και «μπα» αλλά και μεταξύ ανδρικών και γυναικείων φωνών. Με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences» (PNAS) οι ερευνητές αναφέρουν ότι είναι σχεδόν απίθανο η ελάχιστη εμπειρία των μωρών εκτός της μήτρας να ήταν εκείνη που τους χάρισε την ικανότητα να αντιλαμβάνονται τις συλλαβές. Όπως υποστηρίζουν, τα βρέφη έμαθαν την… γλώσσα των μεγάλων κατά την ενδομήτρια ζωή τους.
Τα νέα αυτά ευρήματα ενισχύουν τη θεωρία που αναφέρει πως τα βρέφη αποκτούν γλωσσικές ικανότητες ενόσω βρίσκονται στη μήτρα αποκρινόμενα στις φωνές των γονιών τους.
Οι ειδικοί γνώριζαν πως τα έμβρυα είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται ήχους μέσα στη μήτρα – τα αφτιά καθώς και η περιοχή του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τα ακουστικά ερεθίσματα σχηματίζονται περίπου στην 23η εβδομάδα της κύησης.
Ωστόσο, οι επιστήμονες δεν έχουν καταλήξει σχετικά με το αν ο άνθρωπος γεννιέται με έμφυτη την ικανότητα να επεξεργάζεται τον λόγο ή αν η συγκεκριμένη ικανότητα είναι επίκτητη και κατακτιέται μετά τη γέννηση μέσω της μάθησης.
Έμφυτη η επεξεργασία της γλώσσας
Οι συγγραφείς της μελέτης στο PNAS σημειώνουν ότι οι περιβαλλοντικοί παράγοντες είναι πολύ σημαντικοί σε ό,τι αφορά την κατάκτηση της γλώσσας. Συμπληρώνουν όμως ότι, όπως δείχνουν και τα στοιχεία τους, η επεξεργασία της γλώσσας είναι έμφυτη.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας δρα Φαμπρίς Βαλουά «τα νέα αποτελέσματα αποδεικνύουν πως ο ανθρώπινος εγκέφαλος, από τη στιγμή του σχηματισμού του δικτύου του εγκεφάλου που αφορά την ακουστική αντίληψη, είναι σε θέση να διαχωρίζει λεπτές διαφορές στις συλλαβές». Ο ερευνητής προσέθεσε πάντως πως τα αποτελέσματα αυτά «δεν αλλάζουν το γεγονός ότι η εμπειρία είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την εκμάθηση συγκεκριμένων ιδιοτήτων της μητρικής γλώσσας».
Απεικονίσεις τις πρώτες ημέρες από τη γέννηση
Οι απεικονιστικές μέθοδοι του εγκεφάλου εφαρμόστηκαν στα πρόωρα βρέφη μέσα στις πρώτες ημέρες από τη γέννησή τους, οπότε θεωρητικώς θα μπορούσαν οι ήχοι με τους οποίους ήλθαν σε επαφή τα μωρά στο νέο περιβάλλον τους εκτός της μήτρας να οδήγησαν σε ταχεία ανάπτυξη του συστήματος αντίληψης της γλώσσας. Ωστόσο οι ερευνητές αμφισβητούν κάτι τέτοιο.
Σχολιάζοντας τα νέα ευρήματα η καθηγήτρια Σόφι Σκοτ, ειδικός στην αντίληψη του λόγου από το University College του Λονδίνου σημείωσε ότι αυτά έρχονται να προστεθούν στην υπάρχουσα γνώση σχετικά με τις ικανότητες των εμβρύων και να την ενισχύσουν.
«Γνωρίζουμε ότι τα έμβρυα μπορούν να ακούσουν τη φωνή της μητέρας τους στη μήτρα και να καταλάβουν τον ρυθμό και τον τόνο της. Και χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες -τα νεογέννητα ηρεμούν ακούγοντας τη φωνή της μητέρας τους από τη στιγμή που αντικρίζουν το φως».